کن شین کان کاراته استان مرکزی

Ken Shin Kan Karate
کن شین کان کاراته استان مرکزی

چرا ورزشکاران نباید نوشیدنی سرد بنوشند؟

چهارشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۰۳:۲۶ ب.ظ



 ما باید این نکته را بدانیم که نوشیدنی چه سرد باشد و چه گرم وقتی وارد معده انسان می شود، تا درجه حرارت آن به ۳۷ درجه سانتی گراد نرسد، نمی تواند از معده خارج شود و اگر گفته می شود که ورزشکاران نوشیدنی سرد ننوشند به همین دلیل است.

چون وقتی نوشیدنی سرد باشد مدتی زمان لازم است تا این نوشیدنی در بدن گرم شود و به دمای ۳۷ درجه برسد و بتواند از طریق روده جذب بدن شود.

در کل دمای آب مصرفی برای انسان نباید پایین تر از ۴ درجه سانتی گراد باشد ولی این موضوع برای ورزشکاران کاملا متفاوت است. زیرا این افراد از آب برای لذت بردن استفاده نمی کنند و آن را بیشتر برای تامین آب بدن در طول فعالیت های فیزیولوژیکی نیاز دارند.

بنابراین دمای آب نوشیدنی ورزشکاران به خصوص هنگام انجام مسابقات نه تنها باید بالای ۴ درجه سانتی گراد باشد، بلکه در اغلب موارد دمای آن را بالای ۱۲ درجه سانتی گراد در نظر می گیرند. در واقع ورزشکاران نیاز دارند که آب مصرفی شان در جریان مسابقه به سرعت و با کمترین اتلاف وقت جذب بدن شود تا آب از دست رفته بدن را از طریق تعریق بدن جبران کنند.

همچنین امروزه بر سر اکثر سفره ها آب یخ وجود دارد؛ یعنی آبی که در آن قطعات یخ وجود دارد و عموما دمای آن صفر درجه و یا نزدیک به صفر است و هنگام نوشیدن آن، بدن دچار دگرگونی های شدیدی می شود؛ زیرا دمای بدن انسان به طور طبیعی 37 درجه سانتیگراد است و با نوشیدن آب یخ، در دمای بدن اختلالات ناگهانی ایجاد می شود. اگر چنین حالتی را در یک لیوان بلوری به وجود بیاوریم، بر اثر انقباض شدید، لیوان ترک خورده و می شکند.

از دگرگونی های بدن، یکی به وجود آمدن عطش در انسان و دیگر عرق شدید و در نتیجه از دست رفتن املاح موجود در خون است. مسأله ای که موجب عدم تعادل سدیم و پتاسیم در بدن و تغییرات ناگهانی در معده و در نتیجه، غلظت شیره معده و دگرگونی دمای معده خواهد شد. و این امر باعث می شود صدمه شدیدی به کبد وارد شود. پس بهتر است برای حفظ سلامتی خود، از مصرف آب یخ پرهیز کنیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۵
سنسی صفایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی