کن شین کان کاراته استان مرکزی

Ken Shin Kan Karate
کن شین کان کاراته استان مرکزی

راز ساختن سرمشت های (سیکن) آهنین !

جمعه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۶، ۰۴:۳۳ ب.ظ

سرمشت های قوی (سیکن) به درد چه گروهی از رزمی کاران می خورد ؟!

سوال خوبی است ! اگر از من بپرسید به شما خواهم گفت همینکه فایتر باشید دلیل کافی است تا شما سرمشت های محکم و ساخته پرداخته شده ای داشته باشید اما از نظر حرفه ای اصولا در درجه اول فایترها  و درجه دوم آن دسته از رزمی کارانی که در مبارزات رسمی و قانونی خود مجاز به استفاده از دستکش یا باند نیستند به سرمشت های قوی واقعا نیاز مبرم دارند . رشته هایی همچون کیوکوشین ، موی تای و… !

فایده سرمشت های قوی چیست ؟!

سرمشت های قوی کار تیرخلاص را می کنند ! منظور آن است که برای اجرای یک مشت درست و حسابی که هرز نرفته و کار حریف را بسازد ، از عضلات مهم بدن ، زاویه کتف ها ، نحوه چرخش ، کمک گرفتن از لگن و چرخش به موقع و صحیح آن (که همگی باید به دقت رعایت شوند) بگذریم می رسیم به سرمشت ها ! اگر سرمشت ضعیفی داشته باشید چون مقداری از نیروی وارده به حریف به مشت شما برمی گردد پس از چندبار اصابت ضربات مشت سنگین به حریف سرمشت هایتان دردناک شده و به همین سادگی باید قید زدن مشت های پی در پی را بزنید چون در صورت تداوم مفصل شما دچار آسیب دیدگی شدید خواهد شد .

آیا من هم میتوانم سرمشت آهنین بسازم ؟!

چرا که نه ! اگر علاقمند به ضربات سنگین و بی کم و کاست دست هستید همین حالا تصمیم بگیرید ! همه می توانند تمرینات لازمه را مرتبا انجام دهند تا سرمشت هایی قوی بسازند . اصولا مبارزانی که سرمشت های قدرتمندی دارند ضربات مشت خود را بسیار کاری تر و پر تکرار تر روی بدن حریف اجرا می کنند .

راز سیکن های بی کم و کاست ژاپنی ها !

به سرمشت در زبان ژاپنی سِیکِن گفته میشود . ژاپنی ها با تکیه بر عقاید خود افسانه های بی شماری دررابطه با مبارزه با دست های خالی دارند و هنرهای رزمی بزرگ و اصیلی همچون کاراته را تحت عنوان همین عقیده رشد و ترویج داده اند . کیوکوشین کاران در این دسته رتبه نخست را دارند آنها معمولا به سیکن های درشت و آهنینشان مشهورند و تا اسم از کیوکوشین به میان می آید ناخواسته همه به یاد دست های کار کرده و سیکن های قوی آنها می اندیشند . اما اینکه آنها چطور سرمشت های خود را قوی می کنند به تمرینات روزمره شان بر می گردد . ژاپنی ها به تمرینات سخت و طاقت فرسا مشهورند . آنها از روش هایی همچون شنا رفتن بر روی سیکن ها (منظور سرمشت مربوط به انگشت اشاره و انگشت وسط است) با تکرار زیاد روی سطوح سخت، مشت زدن بر روی سطوح سخت همچون کیسه های شنی که با پارچه های ضخیم پوشانده شده ، مشت زدن به سنگ ها (!!) و اجرای پر تکرار ضربه مشت بر بدن حریف ، استفاده می کنند تا به تدریج صاحب سرمشت هایی واقعا قوی و سخت بشوند .

چینی ها چطور ؟!

چینی ها معمولا به نسبت ژاپنی ها از ملایمت بیشتری برخوردارند آنها در سوطح اولیه پرورش سرمشت از تابلوهای کاغذی پر تعداد استفاده می کردند . بدین صورت که یک دفتر که کاغذ آن جنس خاصی داشت به دیوار متصل می کردند و پیوسته به آن مشت می زدند تا هر برگه کنده شده و نوبت برگه بعدی برسد . ظاهرا مشت زدن به یک دفتر کاغذی خنده دار به نظر می آید اما توصیه می کنیم جهت درک این موضوع یکبار امتحانش کنید تا متوجه شوید مسئله به این سادگی ها هم نیست ! در سطوح بعدی پوست سخت درختان کهن سال روش مناسبی بود که برای پرورش سرمشت ها مورد توجه قرار گرفت . روشی دردناک که معمولا با کنده شدن پوست دست و زخم های عمیق همراه بود .

با شرایط فعلی ، ما چه تمریناتی بکنیم ؟!

این روشها سنتی و اکثرا نادرست هستند اما با این حال حالا که نه میتوانیم  به دیوارهای خانه های امروی دفتر کاغذی وصل کنیم نه مجازیم به درختان کهنه مشت بزنیم یا سراغ سنگ ها (!!!!) برویم بهترین راه انجام حرکت شنا بر روی سیکن ها به تکرار زیاد . زدن ضربات مشت کنترل شده فقط با سیکن به کیسه بوکس های چرمین سنگین ، یا کیسه بوکس های برزنتی منطقی ترین راه برای رشد مفصل و تقویت پوست سرمشت ها به نظر میرسد .

با درد ها و آسیب هایش چه کنیم ؟!

سوالی که همه می پرسند ! تا اسم از تمرینات پرورش سرمشت می آید همه به یاد درد آن می افتند و نسبت به این نوع تمرینات احساس تنفر می کنند . بله ! حقیقت این است که برای داشتن سرمشت های قوی و آهنین هزینه هایی هم لازم است ! پس از چند روز تکرار این تمرینات این مفاصل دردناک شده و اغلب کبود میشوند . نکته ای که مهم است این است که شما نباید به یکباره از روز اول با تمام قدرت و شدت ضربات مشت را روی کیسه اجرا کنید بلکه باید کم کم و به تدریج و در بازه های زمانی کوتاه مدت این تمرینات را انجام داده و به خود زمان دهید تا سرمشت هایتان آرام آرام بدون آسیب های خطرناک رشد کنند و مشت هایتان را آهنین کننند . در هرصورت پس از مدتی مفصل دردناک شده ، ورم می کند و غالبا کبود میشود ! وقتی به اینجا رسیدید باید تا مدت بهبودی سرمشت ها انجام این تمرینات را متوقف کنید . برای بهبودی باید روزانه به دفعات از کمپرس بسیار سرد استفاده کرده تا ورم و کبودی از بین برود سپس نوبت استفاده از پمادهای ترمیمی و ضد درد است شما باید قبل از ماساژ با پماد ها به خوبی و با آرامش مفاصل را در محلول آب گرم+نمک ماساژ داده ، بشوئید و بعداز ماساژ با پماد بانداژ کنید و به آن استراحت بدهید ، پس از مدتی بهبودی کامل هویدا میشود . اما تا مدتی بازهم باید مراعات کرده و با شدت بالا تمرین نکنید . خلاصه مسیر سختی پیش روی شماست ، باید با صبر و حوصله فراوان سرمشت های خود را تمرین دهید تا کم کم پولادین و سرسخت شوند . پس از آن خواهید دید که این عضو مهم مشت چطور به ضربات مشت شما زیبایی ، قدرت و صلابت می بخشد .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۱۹
سنسی صفایی

نظرات  (۲)

واقعا اهنگ قشنگی بود مرررررسی 
۰۱ شهریور ۹۸ ، ۱۸:۴۴ دانلود آهنگ جدید عربی احنا زلم

عالبه این اهنگ 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی