کن شین کان کاراته استان مرکزی

Ken Shin Kan Karate
کن شین کان کاراته استان مرکزی

۲۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است












۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۵۲
سنسی صفایی

کاراته ( Karate )

شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۳۲ ب.ظ

کاراته چیست؟

لطفا یک لحظه تامل کنید حتما فیلمهای پر زد و خورد یادتان می آید یا تصویر شخصی که لباس سفید پوشیده و مبارزه می کند شاید تصویر یک فرد خشن و قلدر را دارید که بیخودی فریاد می کشد یا اینکه فکر می کنید کاراته یک ورزش بسیار خطرناک و آسیب رسان جسمی است که روحیه خشونت را در انسان تقویت می کند ، باید به آگاهی تان برسانم کلیه مطالب بالا نادرست می باشد.

اساسا کاراته ورزش نیست بلکه راهی است برای تندرستی و سلامتی جسمی و پالایش روحی از آلودگی ضد انسانی و در نهایت دست یابی به یک زندگی آرام و بهتر، یعنی بوسیله تمرینات انسان ساز کاراته شخص تبدیل به فردی کامل تر و با شخصیت والا و مکارم اخلاقی با ارزش بشود. کاراته نوعی فلسفه زندگی است که در دو بعد تن و روان بطور موازی گسترده و فعال است ، نخست اینکه با تمرینات مستمر و منظم ورزشی که همگی بر بنیان علمی و فیزیکی حرکتی و مفاصل و اندامهای بدن استوارند شخص کاراته کا بعد از چند ماه به شکلی منطقی دارای عضلات و مفاصل قوی و بدنی با استقامت فوق العاده خواهد گردید و چون این تمرینها بر اساس اصول علمی حرکت شناسی مفاصل بدن پایه ریزی شده از این رو آسیب پذیری شخص ورزشکار در طول تمرین تقریبا به میزان صفر می رسد و از طرفی دیگر بخاطر این که در طول جلسه های تمرین هنرجوی کاراته شناختی نسبی پیرامون فیزیولوژی بدن و حرکات ورزشی پیدا می کند ، خود وی نیز تا حدود زیادی در رابطه با انجام حرکت های مضر و غلط محتاط شده و از کژروی خوددارای می کند. سوم به دلیل اینکه ماهیت اصیل کاراته بر مبنای تواضع و فروتنی و ادب و احترام متقابل بین افراد و دوری از خشونت بنا شده و بر اجرای درست این اصول تاکید ورزیده می شود، شخص کاراته کا ناخود آگاه در مسیر اعتلای انسانی رشد کرده و ارتفاء فکری پیدا می کند و حتی اگر در ابتدا شرور بوده و با نیتی شر به کاراته رو آورده باشد بعد از مدتی بطور منظم و طبیعی اصلاح گشته و به سمت خیر تغییر جهت می دهد و چون فنون کاراته بر پایه حرکت مفاصل و بسیار نرم و سبک بصورت لحظه ای انجام می گردد و هیچ فشار اضافه بر توان به شخصی وارد نمی آورد، از این رو کودکان6-5 ساله تا افراد سالمند چه زن و چه مرد به راحتی قادر به تمرین و یادگیری کاراته خواهند بود.

 بطورکلی کاراته باعث می شود شخص از نظر فیزیکی دارای جسم سالم و تندرستی گردد عضلات قلب قوی و حجیم گردند حجم ریه در اثر دم و بازدم زیاد افزایش یافته و هوای مانده داخل شش ها به خوبی تخلیه شود، معده و روده عمل هضم و دفع را بهتر و سریعتر انجام خواهد داد. به وسیله عرق کردن سموم بدن مرتب دفع شده و سلامت جسمی ، سرحالی و نشاط بی اندازه ای را به شخص کاراته کا ارزانی می دارد شخصی که کاراته کار می کند بهتر و بسیار بیشتر از اشخاص دیگر قدرت فراگیری و درک ذهنی دارد و آماده فعالیتهای گوناگون مغزی (درس خواندن . مطالعه و ...) خواهد بود.

از نظر روانی نیز علاوه بر تمرین مکرر و اصرار دائم مربی به حفظ تواضع و احترام متقابل اجتماعی موضوعاتی نظیر اعتماد به نفس- تقویت اراده- حس نوع دوستی - همکاری متقابل - از بین بردن ترس - اجتناب از خشونت و پرخاشگری - رفتار ملایم - مطالعه - آرامش فکر و ذهن و تخلیه مشکلات روانی- صمیمیت و نهایتا گسترش دوستی در شخص کاراته کا تقویت شده و انگیزه بیشتری نسبت به پرورش و آموزش خود نشان خواهد داد و همانگونه که دارای جسمی متناسب و نیرومند میگردد ، دارای روحی بزرگ و طبعی والا و درکی وسیع و به غایت شانی بلند مرتبه در مراتب عالیه اجتماعی و انسانی خواهد شد. جسمی قوی و نیرومند جایگاه مغزی قوی و فکر و شعوری توانمند خواهد بود. دوست عزیزی که به کلاس کن شین کان کاراته آمده ای امیدواریم در مدتی که به تمرین مشغول خواهید بود استفاده مطلوبی از کلاس ببرید و شاهد پیشرفت شما تا درجه های بالا باشیم . کن شین که مخفف شده جمله (کن شین کان کاراته دو) می باشد ، یکی از سبکهای کاراته است.کاراته که امروزه در قالب ورزش عرضه می شود در طول سالیان و قرون متمادی و قدم به قدم جمع گشته تا مجموعه ای به شکل امروزین آن شده است. البته کاراته در شکل کنونی اش توسط استاد فوناگوشی گیچین مبتکر سبک شوتوکان حدود 60 الی70 سال پیش معرفی شده، با لباس سفید و درجه بندی کمربندها، در ابتدا تنها کمربند سفید- سبز - قهوهای و سیاه در رده بندی کلاسهای کاراته استفاده می شد و با گذشت سالها افراد با سابقه و پیشکسوت که سالیان زیادی به امر یادگیری و آموزش کاراته مشغول بودند، هنر رزمی کاراته با انجام تغییراتی در چگونگی اجرای فنون و نوگرایی و ابداع کردن تکنیکهای جدید و مدرنتر بانی پیدایش سبکهای جدید و نوین شدند.

 معرفی کاراته :

کاراته یک نوع مبارزه ژاپنی است که در آن از دست و پا برای وارد کردن ضربات پر قدرت مشت و لگد استفاده می شود . از طرفی کاراته هم یک ورزش رزمی جهت بشاش کردن و هم ارائه دهنده ی یک تصویر از تمرین های ذهنی می باشد.

کلمه ((کاراته )) به معنی دست خالی می باشد و فردی که تمرینات کاراته را انجام می دهد (( کاراته کا )) نامیده می شود . گسترش کاراته در فرهنگ شرقی بیشتر به منظور غلبه بر خشم و ترس است ، نه شکست حریف ( به قول یکی از استادان بزرگ کاراته دو : کاراته راه زندگی است ).

یک ذهن خالی از هیجان ، بهترین وسیله برای هدایت دست در کاراته است و این روش کنترل در کاراته را به اصطلاح (( روش کاراته)) یا Karate-do می نامند.

متاسفانه ، درک مفهوم کاراته به طور جدی فراموش شده و مفهوم دست خالی به همان معنی ساده آن ، یعنی دست بدون سلاح به کار می رود . کاراته ای که ما امروز تمرین می کنیم ، کاراته مدرن است ، ولی مانند اکثر روش های مبارزه ، کاراته نیز بر اساس یک دسته فرم های رزمی قدیمی که اساسا از مدرسه جنوبی شائولین واقع در سرزمین های چین نشات گرفته است.

 تاریخچه کاراته :

کاراته در لغت به دو واژه کارا یعنی خالی (Empty) و ته به معنای دست (Hand) تقسیم می گردد به معنای روش مبارزه و دفاع با دست خالی (بدون سلاح) که در این راه دل و ذهن از تمام خواسته های دنیا خالی و نهایتا شخص مورد نظر باید بر نفس خود غلبه کند و به طور کلی شامل ضربه‌های سریع دست و پا می باشد . البته به کاراته (تودو) یا (دست تانگ) نیز گفته میشد.

کاراته دارای قدمتی پنج هزار ساله است و یکی از استادان اولیه و مبتکران این فن بودیدهاراما می باشد که حدود ۵۲۵ سال قبل از میلاد مسیح زندگی می کردند. ایشان از پیشوایان مذهبی بودایی بوده و به تنهایی از هند به راه افتاده و پس از راهپیمایی چند هزار کیلومتری خود و با پشت سر گذاشتن بسیاری از مشکلات موجود در آن زمان به چین رسید و در ایالت هون نان و معبد شائولین اسکان گزید. تعالیم بودیدهاراما شامل تمرینات شدید انضباطی و رعایت پرهیزکاری بود. وی 9 سال رنج و سختی همراه با تفکر و برای این که شاگردانش نیز بتوانند در مقابل ساعت‌های طولانی تفکر و اندیشه تاب مقاومت بیاورند و نیز با زورگویانی که تعالیم مذهبی و مردان دین را سد راه خود می‌‌دیدند به مبارزه و مقابله برخیزند 18 حرکت تمرینی را ابداع نمود که در حقیقت زیر بنای حرکات کاراته امروزی است. اصیل ترین مکان هایی که بر سر این هنر رقابت شدید داشته اند دو شهر ((شوری)) و ((ناها)) بودند که هنر به جا مانده از آنها به نام (( شوری ته )) و (( ناهاته )) معروف شده است .

 در سال ۱۹۲۱ یکی از بزرگ‌ترین استادان کاراته جزیره اوکیناوا گیچین فونا کوشی ۱۸۶۸-۱۹۵۷ توانست با قدرت و ظرافت تمام کاراته را به ژاپن معرفی نماید و برخی دیگر از هنر جویان که تحت تعلیم بزرگ‌ترین استادان اوکیناوا قرار گرفته بودند، تکنیک‌های سنتی را با یکدیگر ترکیب نموده و سبک‌های متعددی از کاراته را به وجود آوردند و در سال ۱۳۴۲ نیز کاراته توسط هرمز میربابایی و محمدعلی صنعتکاران و فرهاد وارسته وارد ایران شد.

 در سال 1964 اولین فدراسیون رسمی کاراته در جهان توسط انجمن های مختلف ژاپنی هم زمان با بازیهای المپیک در ژاپن ایجاد گردید. در طی این سالها کاراته از طریق سازمانهای مختلف بین المللی پشتیبانی می شد تا اینکه هم زمان با اولین دوره مسابقات جهانی این رشته در سال 1970 ، کنفرانسی با حضور 32 کشور برگزار گردید که موجب به تشکیل سازمان جهانی کاراته شد و از آن زمان به بعد کاراته به عنوان ورزش جهانی ثبت شد.

 طی یک زمانی کوتاه فدراسیون جهانی کاراتهW.K.F تاسیس و نهایتا به تایید I.O.C رسید و اکنون این سازمان زیر نظر I.O.C مشغول به کار شده است و مسابقات رسمی آن از طریق همین مجموعه در جهان انجام می شود.

 W.K.Fدر تمام نقاط دنیا نماینده ای دارد که علاوه بر این که به عنوان رئیس فدراسیون همان قاره در حال انجام امور مربوطه می باشد، مقام نایب رئیسی فدراسیون جهانی را نیز دارد و مسابقات دوره ای آن قاره را نیز بر عهده دارد که در آسیا A.K.F  (فدراسیون کاراته آسیا) عهده دار آن است که کشور ما نیز هم بعنوان زیر مجموعه هر دو سازمان فعالیت می کند . مرکز سازمان جهانی کاراته در کشور اسپانیا و مرکز فدراسیون کاراته آسیا در کشور تایوان واقع شده است .

هنر رزمی کاراته در ایران از سال 1342 تشکیل شده است که توسط بنیانگذار کاراته ایران آقای فرهاد وارسته و اولین نفری که در کشور مان توانست موفق به اخذ کمربند مشکی گردد آقای مرتضی کاتوزیان بود که در خرداد سال 1349 به این مقام دست یافته است . نام اولین سبک هایی که در کشور شروع به کار شد، سبکهای کان ذن ریو، شوتوکان و وادوریو بوده است و بعد از آن به تدریج سبکها گسترش پیدا کردند، در سال 1351 آکادمی کاراته به عنوان اولین باشگاه رسمی کاراته کشور کار خود را بصورت جدی و برنامه ریزی شده آغاز کرد .

در سال 1352 تیم ملی کاراته کشور ایران شکل گرفت و با هزینه شخصی به دومین دوره مسابقات جهانی که در پاریس برگزار می شد اعزام شده اند و موفق به دریافت مدال برنز کومیته تیمی و عنوان پنجم این دوره از مسابقات را دریافت کردند.

 و در سال 1353 فدراسیون کاراته ایران شکل گرفت که مسئولیت آن از سوی سازمان ورزش به آقای فرهاد وارسته داده شد. امروزه فدراسیون کاراته صاحب نظر در امور مربوط به سبکهای آزاد کاراته نیز می باشد که به دو شکل رینگی و غیر رینگی فعالیت می کند. این دو رشته در جهان از طریق سازمانهای غیر متمرکز رهبری می شوند، اما در کشورمان با توجه به متقاضی زیاد در این بخش فدراسیون کاراته امور مربوط به سبکهای آزاد را عهده دار می باشد.

 درحال حاضر سبکهای مختلف کاراته، شامل صدها سبک می باشد که همه آنها برگرفته از چهار سبک از سبک‌های اصلی و کنترلی و یک سبک نیمه کنترلی می‌‌باشد.

 سبک‌های کاراته :

- سبک‌های کنترلی

- سبک‌های غیر کنترلی

- سبک‌های رینگ

 چهار سبک اصلی:

شوتوکان

 - شیتوریو

 - وادوریو

 - گوجوریو


 سبک‌های کنترلی

 شوتوکان: (بنیان گذار: گیچین فونا کوشی) در این متد توجه خاصی به نیرو و سرعت ورود آن و مرکز ثقل نیرو می‌شود.

 شیتوریو: (بنیان گذار: کنوا مابونی) شیتوریو متشکل از دو سیستم ناهاته و شوری ته در کاراته می‌باشد.

 وادوریو: (بنیان گذار: اوتسوکا هیرونوری) وادوریو یعنی: راه صلح، روش صلح، روش صلح جویانه.

 گوجوریو: (بنیان گذار: چوجون میاگی) گوجوریو روش سفت و نرم، که در اوکیناوا شکل گرفت و متعلق به سیستم ناهاته در کاراته می‌باشد.

 سبک‌های غیر کنترلی

 

کیوکوشین:

(بنیان گذار: ماسوتاتسو اویاما) کیوکوشین‌کای، از عناصر مختلفی که نشات گرفته از تجربیات اویاما و سبک‌های مختلف دیگر به وجود آمده است. اویاما در 27 جولای 1923 در زمان اشغال کره توسط ژاپن و در کشور کره بدنیا آمد. هنگامی که 9 سال داشت به مرزعه خانواده خواهرش در مانچوری فرستاده شد در آنجا در اولین کلاس رزمی زندگیش کمپوی چینی، حضور یافت.

در سن 15 سالگی در مدرسه هوانوردی ثبت نام کرد با این حال زمانی که شرایط او را مجبور به ترک مدرسه کرد در ژاپن در دانشگاهی ثبت نام کرد و مجذوب کاراته شد با شیفتگی مشغول تمرین کاراته اکیناوایی زیر نظر گیکو فوناکوشی فرزند پدر شوتوکان، گیچین فوناکوشی شد.

بعد از آن به توکیو نقل مکان کرد در آنجا زیر نظر خود گیچین فوناکوشی به مدت دو سال تعلیم دید و بعد از آن به سبک گوجوریو علاقه پیدا کرد. در حقیقت در خلال سالهای آموزشش اویاما زیر نظر بهترین مربیان جهان از قبیل سو نی چی، یوشیدا کاتارو، ماتسوئی موری گوگن یاماگوچی تمرین کرد و حتی در دوجوی سونه دان 4 جودو را کسب کرد.

تاریخچه ابتدایی کیوکوشین

سو نی چی تاثیر عمیقی بر روی اویاما به عنوان یک مربی داشت،  او اویاما را مجبور کرد تا یک راه رزمی را در زندگی انتخاب کند و او را متقاعد کرد تا برای آموزش ذهن و بدنش به کوهستان برود.

در آن زمان ماسوتاتسو اویاما از گوجوریو که در آن به درجه دان 8 رسیده بود دست کشید و کلاس کاراته خود را با نام اویاما دوجو یا اویاما کاراته جوجیتسو در سال 1953 در توکیو راه اندازی کرد. تاثیر استاد سو بر روی هنری که او تمرین می کرد کاملا قابل مشاهده بود. در سال 1957 آموزشهای او که بسیار سخت، کاربردی و مناسب برای درگیری بود کیوکوشین نام گرفت .

در سال 1964 اویاما سازمان جهانی کیوکوشین کاراته (IKOK) را جهت سازماندهی مدرسه های مختلف کیوکوشین بنا نهاد. همچنین او مربیانی را به کشورهای متفاوت فرستاد تا نحوه مبارزه در هنر او را به جهانیان نشان دهند. با مرگ اویاما، همانطور که غالبا معمول است سبک های متعددی از کیوکوشین منشعب شد.

خصوصیات کیوکوشین :

کیوکوشین اولین سبک فول کنتاکت کاراته است، به زبان دیگر هنر آموزان در این رشته بدون دستکش ، کلاه و محافظ دیگری ( به استثنای کاپ) کاملا با همدیگر درگیر می شوند تا شرایط یک مبارزه فیزیکی واقعی را شبیه سازی کنند ضربات مشت، ضربات پا و زانو ها در مبارزات کاملا معمولی است.

در مبارزات کیوکوشین، انواع مختلف ضربات با قدرت کامل مجاز است ضربات دست به سر و گردن مجاز نیست در حالی که ضربات پا به سرو گردن مجاز است.

کیوکوشین هنر رزمی سختی است که تکیه اش بر روی حرکات دایره ای است تا بر روی حرکات خطی و با توجه به سابقه اویاما در شوتوکان ( بیشتر حرکات خطی) و گوجوریو ( بیشتر حرکات دایره ای) عناصر هر دو ورزش را می توان در کیوکوشین یافت.

 

کن شین کان:

سبک کن شین کان کاراته شاخه ای جدا شده از شورینجی کمپو یکی از قدیمی ترین هنرهای رزمی اوکیناوایی در ژاپن می باشد. آخرین شاخه جدا شده از آن، سبک کن شن کان کاراته می باشد که توسط کانچو تاکی یوکی ها یاما یکی از اساتید برجسته ژاپن در سال 1990 بنیانگذاری شد. مرکز کنونی سازمان جهانی سبک در شهر توکیو ژاپن است که از مراکز برجسته کاراته در ژاپن می باشد.

سبک کن شین کان کاراته در گذشته دور در کشور چین تأسیس گردید و بعد از گذشت سال ها از تأسیس شورینجی کمپو توسط راهبان اصلی آن به کشور ژاپن شهر اوکیناوا نقل مکان نموده و در همان جا شروع به فعالیت کرد که هم اکنون نیز در همان شهر فعالیت دارد و تا به حال سبک های بسیاری از آن سرچشمه گرفته و در حال فعالیت می باشند.

سبک کن شین کان کاراته به دلیل داشتن ویژگی های منحصر به فرد و جذابیت های خاص خیلی زود خود را به عنوان یکی از سبک های برجسته معرفی نمود و به عنوان یکی از شناخته شده ترین سبک های حال حاضر می باشد که آن را از سایر سبک ها متمایز می کند. مرکز کنونی سازمان جهانی سبک در شهر توکیو ژاپن است که از مراکز برجسته کاراته در ژاپن می باشد.

خصوصیات کن شین کان:

کن شین کان یکی از سبک های کاراته است و برای کاستن مقاومت حریف، تکنیکها به طور متوالی اجرا می شود. این سبک تأکید زیادی بر روی تمرینات تنفسی و استقامتی دارد ، همچنین در سبک کن شین کان کاراته توجه خاصی روی قدرت بدنی و استقامت جسمانی وجود دارد از این رو بعد از گذشت چند سال هنرجوی کن شین کان کاراته دارای اندامی تنومند و عضلاتی بسیار قوی و قدرت بدنی زیادی خواهد شد. البته علاوه بر مسائل جسمانی در ابعاد معنوی اصولی مانند نظم و انضباط ، دقت عمل- تمرکز ذهنی- ادب و احترام - تواضع و فروتنی و دیگر مفاهیم عالیه انسانی و اجتماعی به طور مستمر تمرین و آموزش داده می شود، بطوریکه در مقیاس عملی افراد رده بالا (کسانی که مدارج عالیه را در کاراته دارند)، از شخصیت اجتماعی قوی و با اعتماد بنفسی برخوردارند، دارای اخلاق نیکو و رفتار پسندیده می باشند و اکثرا در موقعیتهای اجتماعی خودشان موفق هستند، غالبا دارای تحصیلات عالیه بوده و از درک و شعور مقبول تری در مقایسه با دیگران برخوردارند.

در سبک کن شین تکیه اصلی بر حفظ سلامتی جسمی و روحی حریف است . در مبارزات کن شین و اساسا در فلسفه آن پیروزی به هر قیمتی بر حریف مقابل معنی ندارد در این مبارزات دو حریف رو در رو به چشمان یکدیگر می نگرند و شجاعت و شهامت و دلیری را به هم منتقل می کنند اگر حریف به زمین بخورد حریف دیگر به وی احترام گذاشته عقب می نشیند . در فلسفه متعالی کن شین هدف غائی تناوری جسم برای رسیدن به مکارم عالیه اخلاقی است و به هیچ روی خشونت در این سبک وجود ندارد، اساسا خشونت و کن شین در تقابلند نه در تعامل. کن شین نه تنها خشن نیست بلکه روحیه لطافت ، افتادگی و بزرگ منشی را در هنرجو پرورش می دهد.

به طور کلی بایستی یادآور شویم که در تجربه و عمل ثابت گردیده افرادی که به ورزش کاراته روی می آورند بعد از چند سال چنان شخصیتی والا و ارزشمند در کنار اندامی زیبا و قدرتمند پیدا میکنند که در حالت عادی انتظار چنین پیشرفت هائی از این افراد کمتر مد نظر بوده است. امیدوارم در عمل خود شاهدی به مدعاهای ما باشید.

دستیابی به شرایط ویژه معنوی و روانی کاراته مستلزم احاطه بر توانائیهای فیزیکی و جسمی است یعنی میبایستی با ممارست و پیگیری مدام اندامهای بدن را به گونه ای پرورش و رشد داد تا امکان یادگیری فنون و تکنیکهای پیچیده کاراته فراهم شود.

همه فنون کاراته بر مبنای علمی استوار است یعنی بنیانگذاران و پیشگامان با دقت نظر و مطالعه و تحقیق و رفع نواقص هر فن و اصلاح و تکمیل آن در طول سالیان متمادی و مطابقت آنها با روشهای علمی، پزشکی و حرکت مفاصل، کاراته را به شیوه امروزین به دست ما رسانده اند و هر چند گاه نیز یک استاد با دیدی کارشناسانه و ارائه نظری تازه در باب یک یا چند حرکت با تکیه بر مفاهیم علمی کاراته را متحول نموده اند. کن شین کان کاراته به معنای مشت حقیقی و واقعی است و سعی بر این دارد که انسان با غلبه فیزیکی بر اندامهای جسمش و دستیابی به یک قدرت فنی و توان بدنی فوق العاده بایستی به اعتلای روح و روان و ابعاد معنوی خودش بپردازد تا به نهایت حقیقت (کمال) برسد چون کلیه اصول کاراته دارای منطق علمی است پس یادگیری و آموزش آن نیز بایستی بر اساس روشهای علمی و ریاضی و تربیت بدنی صورت گیرد تا بهترین بازده و کارائی حاصل شود چه عدم توجه به مطالب علمی ورزش امکان کج روی و وارد آوردن آسیب و ناراحتی را به دنبال خواهد داشت، بطور مثال درحدود 6 ماه طول می کشد تا عضلات- تاندونها و مفاصل یک فرد مبتدی از نظر فیزیکی آمادگی لازم راپیدا کند تا مربی بتواند فنون خاص و دروس اصلی کاراته را به وی آموزش دهد لازمه این مهم حضور مرتب و بی وقفه هنر جو در طول این مدت است البته اگر کسانی سابقه تمرینات ورزشی در رشته دیگری را داشته باشند مدت آمادگی جسمانی آنها کاهش خواهد یافت.

 گوجوریو:

در گوجوریو هر دو گونه مبارزات کنترلی و غیرکنترلی وجود دارد. گوجوریو به معنای (روش سخت و نرم) یکی از سبک‌های اصلی کاراته اوکیناوایی است که از ترکیب تکنیک‌های نرم و تکنیک‌های سخت ایجاد شده‌است. گوجوریو یکی از ۴ سبک به رسمیت شناخته شده در فدراسیون جهانی کاراته است (دیگر سبک‌ها عبارتند از: وادوریو، شیتوریو و شوتوکان) می باشد.

هر دو اصل نرمی و سختی تکنیک‌ها در کتاب بوبیشی (به چینی: wu bei ji) آمده است که اساتید اوکیناوایی در قرن‌های نوزدهم و بیستم از آن استفاده می‌کردند. گو ، به معنی سخت یا سفت، به تکنیک‌های دست از فاصله نزدیک یا حملات خط مستقیم اشاره دارد و جو، به معنی نرم به تکنیک‌های دست باز و جابجایی‌های دایره‌ای اشاره دارد.

گوجوریو تکنیک‌های جابجایی‌های مستقیم را به همراه جابجایی‌های دایره‌ای و نیز حملات سخت همچون ضربه‌های پا و مشت‌های دست از فاصله کم را با تکنیک‌های حمله، دفاع و کنترل حریف (چون قفل کردن، گلاویزی، بر زمین زدن و پرتابی) دست باز نرم ترکیب کرده و از هر دو در آموزش‌های خود استفاده می‌کند.

 جوکای دو :

(بنیان گذار: کانچو دهنوی)ترکیبی از سه رشته رزمی جودو ، کاراته کیوکوشین ، بوکس است.

 انشین:

از هزاران سال قبل مشرق زمین نقطه شروع هنرهای رزمی بوده است. این هنر در طی این سالیان با توجه به شرایط و انگیزه و نیاز دوران، تدوین و اجراء گردیده است. پویایی و حرکت در کاراته باعث شده است که این روش دچار رشد وسیعی به واسطه این تغییرات گردد.

از آغاز دهه 1980 کاراته آزاد در جهان دچار تغییر و تحولات گردید . انشین کاراته توسط جوکو نینو میا یکی از قهرمانان جهان و ملی ژاپن ابداع گردید جوکو نینو میا در سال 1954 در ژاپن به دنیا آمد . او ورزش را با جودو آغاز نمود و در سن 6 سالگی در مسابقات مخصوص کودکان شرکت نمود و به مقام قهرمانی رسید.

او در مسابقات کیوکوشین که در زمان خود بزرگترین مسابقات کاراته جهان بود، در سال 1975 یکی از قهرمانان جهان گردید و در سال 1978 با پشتکار بیشتر و داشتن تجربه مسابقات سراسری ژاپن که کمتر از مسابقات جهانی نیست توانست قهرمان گردد. او توانست با قرار دادن ساباکی در قلب تمرینات انشین کاراته به این مهم جامه عمل بپوشاند و با این روش ویژه تمرینی تحولی جدید در دنیای کاراته ایجاد نماید .

نام انشین از دو کلمه ژاپنی ای - ان به معنی باز و یا دایره ناتمام و شین به معنی قلب یا داخل که ترکیب این دو جمله نماینگر معنی انشین کاراته می باشد. دایره اصل مسلم استراتژی و حرکت در انشین کاراته می باشد. انتهای دایره بالاترین موقعیت بدست آمده پس از روبرو شدن با حریف را نمایان می سازد، دایره انشین یک دایره باز است و آن به این علت است که هر چند سخت و با پشتکار سعی در کامل شدن آن میشود اما هرگز تکمیل نخواهد شد .( ساباکی ) در معنی کلمه جابه جایی می باشد و به نوعی استراتژی(انشین کاراته ) می باشد که عملا در تمرینات مورد استفاده قرار میگیرد و در کل (ساباکی) قلب انشین است .

 کان ذن ریو:

در سال 1343 شی نان فرهاد وارسته ورزش رزمی را به نام کان ذن وارد ایران نموده و کاراته را بنیان نهاد.

اصولا در هر جامعه و اجتماعی پدیده نو و جدید با عکس العمل های متفاوت و مقاومت ناخواسته مواجه می گردد این مشکل برای تولد کاراته در ایران نیز وجود داشت چه از سوی سازمان تربیت بدنی و چه از سوی ورزشهای که بوی رزم از آن میامد مانند بوکس و کشتی که بوجود آمدن یک رقیب برای آنها غیر قابل قبول بود.

به هرحال شی نان وارسته عزم را جزم نمود که بذر کاراته را در ایران بنشاند و به خوبی از عهده این کار برآمد. شی نان وارسته با الهام از کاراته که به معنی دست خالی میباشد با دست خالی شروع نمود ابتدا باید محلی برای تمرین جستجو می کرد بدلیل رسمی نبودن ورزش کاراته مجبور بود تحت پوشش کار کند به همین دلیل اولین محل تمرین رسمی در سالن بوکس مجموعه ورزشی شهید شیرودی (امجدیه سابق) بود و به سبب ناملایمات که عرض شد از سال 43 تا سال 50 مجبور بود مانند خانه بدوشان هر از گاهی در یک سالن تمرین کند و در این مدت به ترتیب در سالن بوکس شهید شیرودی - سالن ژیمناستیک شهید شیرودی - سالن انجمن بانوان - سالن ورزشی لشکرگارد - سالن ورزشی دانشگاه تهران و بالاخره باشگاه پهلوی سابق که مخصوص پرسنل ارتش بود تمرین میکردند.

از سال 50 به بعد کاراته توانست دوجو مخصوص خود را بنام آکادمی کاراته ایران تاسیس کند و بصورت خصوصی صاحب محل تمرین گردد.

در سال 1350 و پس از سالها تلاش و اجرای برنامه های نمایشی متعدد و شرکت تیم کاراته ایران به صورت باشگاهی در مسابقات جهانی 1972 پاریس ، سازمان تربیت بدنی کاراته را به رسمیت شناخت و فدراسیون این رشته ورزشی به ریاست استاد وارسته تاسیس شد.

از سال 1350 تا 1357 شاگردان شی نان وارسته به رهبری ایشان توانستند در سطح آسیا ، اروپا و جهان مقامهای بسیاری را کسب نمایند که مهمترین آنها مقام سوم مبارزه تیمی در آسیا و جهان بود.

شی نان وارسته در زمانی که کاراته در ایران هنوز به رسمیت شناخته نشده بود در کنگره مسابقات جهانی 1972 در شهر پاریس با سخنرانی بسیار فنی و جذاب خود درباره کاراته و سبک کان ذن ریو کاراته دو توانست عنوان نایب رییس فدراسیون جهانی کاراته را کسب کند و مدت 8 سال در این سمت باقی بماند .

شی نان وارسته در آن کنگره مطالبی بیان کردن که در حال حاضر فدراسیون جهانی کاراته به آن رسیده و عمل می کند که دو نکته اساسی آن یکی دادن امتیاز بیشتر به ضربه پا و دومی محدود نکردن امتیازات در مبارزه بود. شی نان وارسته در سال 1360 از ایران به فرانسه و سپس به کانادا عزیمت نمود و در هر دو کشور با تاسیس باشگاه و فعالیت های ورزشی کارنامه درخشانی بدست آوردند.

او را شی نان می نامند یعنی استاد بزرگ. شی نان عنوانی است که در ورزش کاراته به بالاترین درجه مربیگری اعطا می کنند. شی نان فرهاد وارسته مدرک دکترای سیاسی خود را از دانشگاه میشیگان امریکا در سال 1345 و لیسانس علوم پایه در رشته های فیزیک، شیمی و زیست شناسی را از دانشگاه جنوای سوئیس بدست آورد. تسلط کامل بر زبان های خارجی از جمله: فرانسوی، اسپانیایی و انگلیسی راه را برای ارتباطات بیشتر با کشورهای صاحب سبک در آن زمان در رشته کاراته هموار نمود و توانست موفقیت های به یاد ماندنی و تاریخی ای را برای میهن اسلامی عزیزمان به ارمغان آورد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۳۲
سنسی صفایی

روزهای تمرین کن شین کان کاراته

شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۴، ۰۶:۰۳ ب.ظ

جهت اطلاع از روزهای تمرین کن شین کان کاراته استان مرکزی به قسمت ((درباره کن شین کان استان مرکزی)) رجوع نمایید .


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۰۳
سنسی صفایی

تمرینات هوازی و اینتروال

جمعه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۳۳ ب.ظ

اینتروال در واقع صورتی از ورزشی هوازی است که به صورت متناوب انجام می شود.

ورزش های هوازی معمولا به دو صورت انجام می شود: ۱- تداومی ۲- تناوبی (اینتروال).

تمرینات هوازی شامل ورزش های می شوند که باید با شدت متوسط و در زمان بالا انجام دهید. مانند طناب زدن، دوچرخه، دویدن و پیاده روی سریع. برای کاهش وزن و کاهش چربی های زیر بغل و پشت لازم است ۳ تا ۵ مرتبه در هفته تمرینات ۲۰ تا ۴۰ دقیقه ای انجام دهید. نتیجه این تمرینات مقداری طولانی است اما فشار کمتری با شما وارد می شود.

اما تمرینات اینتروال، این تمرینات فشار بیشتری نسبت به تمرینات هوازی بر بدن وارد می کنند اما نتیجه بهتری خواهند داشت. در روش اول تمرینات ورزشی به صورت مداوم و بدون استراحت انجام می شود.

روش دوم یعنی اینتروال به این صورت است که زمان تمرین یا ورزش را به دو قسمت فعالیت و استراحت تقسیم می کنی.

 یک نمونه از این تمرینات را برای شما مثال می زنیم: با حداکثر سرعت به مدت ٢٠ ثانیه بدوید، حالا پیاده روی کنید تا جایی که تنفس تان عادی شود و ضربان قلب کاهش پیدا کند. این برنامه را به مدت ١٠ دقیقه انجام دهید.این نوع دویدن و پیاده روی از ورزش های اینتروال می باشد و برای شما بسیار مفید و عالی است. یک نمونه دیگر، مثلا ۳۰ دقیقه در جا زدن را در نظر می گیری اما به صورت ۲ دقیقه فعالیت سریع (شدید) و دو دقیقه استراحت یا راه رفتن آرام و به همین صورت تا ۳۰ دقیقه تمام شود.

در این روش معمولا زمان فعالیت و استراحت برابر است.

در این روش حتما باید مرحله ی گرم کردن و سرد کردن اجرا شود و چون ممکن است بدن پس از ورزش خشک و سفت شود باید حرکات کششی پس از ورزش انجام شود.

اما اگر تا کنون سابقه ورزشی ندارید، حتما قبل از انجام این تمرینات با پزشک مشورت کنید. همچنین بهتر است ۱ دقیقه تقریبا با سرعت بالا مثلا 80 درصد سرعت بدوید، سپس ۲ دقیقه راه بروید. یا اگر می توانید از دوچرخه ثابت استفاده کنید، ۳۰ ثانیه با تمام سرعت رکاب بزنید و بعد از آن یک دقیقه آهسته رکاب بزنید. این تمرین را ۱۰ دقیقه انجام دهید. تا برسیم به حرکات ورزشی.

مزایای اینتروال:

۱- این تمرینات موجب سوختن چربی کل و کالری بیشتری می شود.

۲- اینتروال سیستمی ایده ال برای چربی سوزی است.

۳- هدف در این سیستم سوزاندن کالری است.

۴- تمرینات اینتروال تمرینات هوازی محسوب می شوند به همین دلیل برای کاهش چربی خون و کاهش وزن بهترین نوع تمرین ها هستند.

۵- انرژی مورد نیاز برای این تمرینات هوازی از گلوکز و چربی تامین می شود.

۶- از نظر شدت فعالیت سطح بسیار بالایی دارند.

۷- بدن فرد تا مدت زمان بیشتری پس از خاتمه ی ورزش به کالری سوزی ادامه می دهد.

۸- کارایی قلب را برای فعالیت های طولانی مدت افزایش می دهد.

۹- کارایی ۴۵ دقیقه اینتروال حتی از تمرین عادی یک ساعت و نیمی هم بیشتر است.

۱۰- کارایی تمرینات اینتروال به صورت دو روز در هفته حتی از کارایی تمرینات عادی به صورت ۶ روز در هفته هم بیشتر است.

۱۱- می توان این تمرینات را به صورت یک روز در هفته شروع و بعد از مدتی آن را بیشتر کرد.

12-  برای کسانی که وقت کمی برای ورزش کردن دارند بسیار خوب است چون در مدت محدود نتایج بسیار خوبی برای فرد دارد

قبل از انجام تمرینات زیر بدن را به مدت ۵ دقیقه گرم کنید و هر تمرین را نیز دو بار تکرار کنید. لازم به ذکر است این تمرینات حتی برای کاهش کمر درد نیز مفید هستند.

حرکت اول

این حرکت یکی از حرکات پیلاتس هست. روی زمین دراز بکشید به نحوی که دست ها و پاهای شما از زانو به پایین با زمنی در تماس نباشند. سپس به آرامی دست و پا را بالا بیاورید و به موقعیت اول برگردید. این حرکت را ۱۴ بار تکرار کنید.

حرکت دوم

این حرکت هم برای چربی های دور کمر و تقویت عضلات پشت مفید هست و هم روی سوزاندن چربی های زیر بغل و پشت نقش دارد. روی زمین بنشینید، دست ها را از آرنج خم کنید و تا جلو سینه بیاورید، پاشنه و کف پا روی زمین ثابت باشد، سپس به طرف چپ و راست بچرخید. این حرکت را نیز ۱۴ بار تکرار کنید. هر حرکت چپ و راست یک تکرار می شود.

حرکت سوم

این حرکت تقریبا مشابه شنا کردن است. گذشته از اینکه شما را به هدفتان نزدیک می کند، برای تقویت عضلات باسن و دست هم مفید هستند. روی زمین دراز بکشید، سپس دست و پای موافق را باهم بالا بیاورید. مقداری سریع این حرکت را انجام دهید. در حین حرکت نباید سرتان را بالا بیاورید بلکه باید نگاه رو به زمین باشد. اگر کمرتان درد گرفت یا گودی کمردارید از انجام آن صرف نظر کنید. این حرکت را ۲۸ بار تکرار کنید.

حرکت چهارم

برای انجام این حرکت به دو دمبل کوچک نیاز دارید، اگر در دسترس نبود، می توانید دو بطری آب را با شن پُر کنید. صاف بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. در حالی که وزنه ها را در کنار بدن در دست دارید، شانه ها را به طرف بالا ( گوش هایتان) و سپس به طرف داخل ( سینه ) بچرخانید و پایین بروید. وقتی که بالا می آید و دقیقا زمانی که دارید تنه را راست می کنید شانه ها را در حالی که بالا می آورید به طرف خارج بچرخانید. این حرکت را ۱۴ بار تکرار کنید.

حرکت پنجم

این حرکت نیز در کنار رفع چربی های زیر بغل و پشت باعث تقویت عضلات دست و باسن نیز می شود. روی زمین به حالت چهار دست و پا قرار بگیرید، نوک پا روی زمین باشد. سپس دست و پای مخالف را به آرامی بالا آورده و پس از مکثی کوتاه حرکت را برای دست و پای دیگر تکرار کنید. این حرکت را ۱۴ بار تکرار کنید.

حرکت ششم

صاف بایستید و پاها را بیشتر از عرض شانه باز کنید. کمر را تا زاویه ۹۰ درجه خم کنید. در حالی که وزنه ها را در دست دارید، دست ها را پایین نگه دارید، سپس هر دو دست را به طرف بالا حرکت داده و باز کنید، تا زمانی که دست ها صاف در کنار بدن قرار بگیرد .


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۳۳
سنسی صفایی

یک راند دیگر مبارزه کن...

جمعه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۵۰ ق.ظ


یک راند دیگر مبارزه کن

وقتی پاهایت چنان خسته اند که به زور راه می روی

یک راند دیگر مبارزه کن

وقتی بازوهایت آنقدر خسته اند که توان گارد گرفتن نداری

یک راند دیگر مبارزه کن

وقتی که خون از دماغت جاریست و چنان خسته ای که آرزو میکنی حریف مشتی به چانه ات بزند و کار تمام شود

یک راند دیگر مبارزه کن

و به یاد داشته باش مردی که تنها یک راند دیگر مبارزه می کند هرگز شکست نخواهد خورد

"محمدعلی کلى"


۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۵۰
سنسی صفایی

10 روش برای افزایش انگیزه در تمرینات ورزشی

جمعه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۲۷ ق.ظ



همه می دانیم ورزش خوب و مفید است. اما واقعا" انجام آن چیز دیگری است! اما اگر برای شروع ورزش بی انگیزه هستید، یا هنگام انجام تمرینات ورزشی صدایی آهسته در وجودتان می گوید که آن را فردا انجام خواهم داد یا شاید روز بعد! باید برای افزایش انگیزه به فکر چاره باشید. در این مطلب با چند نکته شما را راهنمایی می کنیم که برای افزایش انگیزه چه کار کنید.

اهداف تان را شفاف سازی کنید

شاید اکنون اهداف آمادگی بدنی برای شما خیلی بزرگ باشد، مخصوصا اگر تازه کار باشید. در این صورت حداکثر اهداف را طلب می کنید و خود را در تمرین غرق کرده و به خودتان فشار می آورید. بنابراین تمرین خود را با یک ساعت در روز شروع نکنید. به جای آن اهداف قابل دسترس و معقول تر مانند تمریناتی حدود 20 تا 30 دقیقه ، دو تا سه بار درهفته را انجام دهید.

پیشرفت خود را پیگیری کنید

میزان تمرینات و پیشرفت خود را به شکل نمودار ترسیم کنید. پیشرفت خود را ببینید، آیا سریع تر دویده اید و یا تعداد بیشتری دوره ها و ست ها را تکرارکرده اید و یا اغلب تمرین بیشتری داشته اید؟این شیوه به شما کمک می کند تا به تمرینات ادامه دهید.

خود را مقصر ندانید

واقع بین باشید. شما ممکن است یک یا دو روز از تمرین را از دست بدهید، اگر بپذیرید که مراحل دشواری در برنامه آمادگی شما وجود خواهد داشت، شما از نظر ذهنی برای کنار آمدن با موانع آمادگی خواهید داشت. اجازه ندهید یک گام نادرست بهانه ای برای تسلیم شدن در برابر تمرینات شود.

فقط به خودتان توجه کنید

همیشه افرادی با آمادگی بدنی بیشتر، سریع تر و منعطف تر از شما وجود دارند. خود را با دیگران مقایسه نکنید. دیگران را فراموش کنید. اجازه ندهید دیگران شما را از رسیدن به اهدافتان بازدارند. زمان تمرین شما برای شماست و به شما ارتباط دارد.

به گروهی شاد ملحق شوید

افراد، دوستان، خانواده، همکار و یا همسایگان را بیابید، کسانی که شما را به ادامه تمرینات تشویق خواهندکرد. از آن ها بخواهید دقیقا این کار را انجام دهند. این یک واقعیت است که افراد باید حمایت شوند اما نباید به آن ها گفته شود: چرا نمی توانید؟ اگر اعتماد بنفس و اطمینان مفید به انتقاد تغییر یابد، به آرامی به دوست خود یادآوری کنید که شما به عیب جویی و انتقاد نیازی ندارید.

تفریح و سرگرمی در آن بیابید

اگر شما انگیزه نداشته باشید، ممکن است فعالیت و تمرینات را نادرست انجام دهید و یا به دوست داشتن آن عادت کرده اید و اکنون این عادت قدیمی شده است. فعالیت هایی را که از همه بیشتر دوست دارید را انتخاب کنید، آن ها فعالیت هایی برای آینده شما خواهند بود. به خاطر داشته باشید تمرینات فقط در باشگاه های ورزشی انجام نمی شوند. ممکن است شما ترجیح دهید راه پیمایی یا اسب سواری کنید، بدوید یا برقصید!

تمرینات را کوتاه کنید

در مورد انجام دادن تمرینات با خودتان برای چند دقیقه صحبت کنید. ممکن است شما بخواهید به تمرینات ادامه دهید. در غیر این صورت، شما می توانید در طول روز به جای یک جلسه طولانی ورزشی، دو جلسه کوتاه تمرینات را انجام دهید.

تمرینات را به راحتی انجام دهید

زمانی که مشغله دارید، بیشتر از30 دقیقه جهت رسیدن به باشگاه رانندگی نکنید. به جای آن از تمرینات ویدئویی استفاده کنید. اگر شما برای تمرین در پایان روز خیلی خسته هستید، ساعت تان را کمی زودتر تنظیم کنید تا در صبح تمرینات را انجام دهید.

گذشته را فراموش کنید

ممکن است زمانی که به مدرسه می رفتید دانش آموز ورزشی نبوده و آخرین نفری بودید که برای بازی های ورزشی انتخاب می شدید. این اتفاق برای سال های گذشته بوده است. .شما می خواهید تمرین کنید تا سالم بمانید و از زندگی خود لذت ببرید. هدف فعلی شما مهم است.

به خودتان پاداش دهید!

بله تعجب نکنید، وقتی یک جلسه تمرینی خوب داشتید، خودتان را تشویق کنید. پاداشی مانند یک لباس جدید، ماساژ، آهنگ جدید، یک مسابقه و هرآنچه که شما لذت می برید را انتخاب کنید.


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۲۷
سنسی صفایی

چرا بعد از ورزش باید بدن خود را سرد کنیم؟

چهارشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۰۴:۰۳ ب.ظ



چرا بعد از ورزش باید بدن خود را سرد کنیم؟

آیا می دانید بدن خود را بعد از ورزش چه طور سرد کنید؟

آیا مدت زمان و نحوه سرد بدن خود را بعد از ورزش می دانید؟

تعریف

به مجموعه ای از حرکات که با شدت کم بعد از ورزش اجرا می شوند اطلاق می شود که هدف آن بازگشت به حالت اولیه از طریق کاهش درجه حرارت بدن و جلو گیری از آسیب دیدگی می باشد.

مزایای سرد کردن

دفع مواد زائد حاصل از متابولیسم سلولی ( اسید لاکتیک )

کاهش DOMS عضلانی

کاهش تدریجی درجه حرارت بدن

بازگشت ضربان قلب بدن به ضربان استراحت

کاهش احتمال غش و ضعف و سرگیجه ناشی از تجمع خون وریدی در اندام ها

کاهش سطح هورمون آدرنالین درخون

کاهش چسبندگی در بافت های همبند وعضلات

افزایش عمر ورزشی ورزشکار 

فیزیولوژی سرد کردن

اگر فرد ورزشکاری بعد از فعالیت ورزشی ضربان و تنفس خود را به آرامی به مرحله استراحت بر نگرداند و یک دفعه تمرین را قطع کند با افت ناگهانی ضربان قلب مواجه می شود که باعث می شود اسید لاکتیک حاصل از متابولیسم سلولی که در اثر تمرین در عضله تجمع پیدا کرده به خوبی دفع نشود و یا در فرایند گلوکونئوژنز از طریق خون به کبد برده نشود و به گلوکز تبدیل نشود که سوخت مصرفی عضلات قرار گیرد و در عضله به صورت توده ای از اسید در می آید که باعث کاهش انقباضات عضلانی می شود و کارایی عضله را کاهش می دهد و همین طور باعث انواع آسیب های عضلانی می شود. ولی اگر پس از فعالیت ورزشی بدن را با یک استراحت فعال سرد کنیم احتمال آسیب و عدم کارایی عضله کاهش می یابد.

در تمرینات بیشینه، عضلات فعال بیش از 80% خون در دسترس را دریافت می کنند و این امر سبب می شود که خون کافی به مغز و قلب و دیگر اندام های داخلی نرسد و موجب پیامدهایی چون : غش و ضعف و سرگیجه، افزایش ضربان قلب و یا تهوع شود.

نکات مهم در سرد کردن

سرد کردن یعنی این که نباید به طور ناگهانی تمرین یا فعالیت را قطع کرد بلکه باید به تدریج درجه حرارت بدن را کاهش داد.

پس از اتمام تمرین یا مسابقه باید 5 تا 10 دقیقه فعالیت به آرامی ادامه پیدا کند تا فشار ناشی از فعالیت ورزشی کاهش یابد.

سرد کردن باید با شدت کم و به آرامی انجام شود. (بدون رسیدن به سیستم های بی هوازی صورت گیرد )

سرد کردن نباید دارای زمان کمی باشد و سریع تمام شود.

مدت زمان سرد کردن 10 الی 20 دقیقه می باشد.

بهترین حرکت برای سرد کردن، کشش ایستا می باشد.

عضلاتی که بیشتر تحت فشار بودند را با تمرینات کششی متنوع انجام دهید. ( از چند حرکت متنوع برای کشش عضله استفاده شود )

هر حرکت کششی را به مدت 6 الی 10 ثانیه ثابت نگه دارید.

در هنگام حرکات کششی نباید نفس را حبس کرد و باید به آرامی نفس کشید.

انواع سرد کردن

سرد کردن عمومی :

یعنی درگیر کردن تمامی بدن که در این مرحله از سرد کردن تمام اندام های بدن اعم از عضلات اسکلتی و اندام های دستگاه قلبی عروقی از طریق کاهش درجه حرارت بدن آماده استراحت می شوند.

مثل : دویدن و راه رفتن حداقل 5دقیقه.

سرد کردن اختصاصی :

کشش عضلات بزرگ و عضلاتی که در فعالیت ورزشی تحت فشار بودند. مثل : کشش ایستا

سرد کردن فعال :

سرد کردن با فعالیت جسمانی مثل : دویدن، نرمش های عمومی و حرکات کششی ایستا و پویا.

سرد کردن غیر فعال :

سرد کردن بدون فعالیت جسمانی مثل : ماساژ


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۴ ، ۱۶:۰۳
سنسی صفایی

یوگا چه فوایدی دارد؟

چهارشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۰۳:۴۰ ب.ظ



یوگا و انعطاف پذیری

برخی افراد تصور می کنند که یوگا شبیه ژیمناستیک است و چون آنها مسن و دارای اندام نامتناسب و یا عضلات خشک هستند، نمی توانند تمرینات یوگا را انجام دهند. اما حقیقت این است که شما هرگز برای بهبود انعطاف پذیری بدن پیر نیستید.

برخی تمرینات یوگا با کشش مناسب عضله همراه هستند. این تمرینات موجب آزاد شدن اسید لاکتیک تولید شده در عضلات می شوند و سبب خشکی، فشار، درد و خستگی می گردند. همچنین یوگا حرکات مفاصل را افزایش داده و موجب افزایش لغزندگی مفاصل و بهبود حرکات بدن می شود.

یوگا تنها عضلات را تقویت نمی کند بلکه موجب قوی شدن همه بافت های نرم بدن از جمله رباط ها، تاندون ها و بافت های اطراف ماهیچه می شود. صرف نظر از سطح تمرینات، فواید این ورزش در مدت کوتاهی پدیدار می شود. در یک مطالعه مشخص شد که بعد از 8 هفته از شروع تمرینات 35 درصد بهبودی در انعطاف پذیری تنه و شانه ها مشاهده می شود. در حقیقت انجام حرکات یوگا به تمامی ورزشکاران در رشته های مختلف توصیه می شود زیرا : 

یوگا و قدرت

برخی تمرینات یوگا قدرتی بوده و به بهبود توانایی عضلات کمک می کنند. حرکات ایستاده موجب افزایش قدرت عضله پشت ران و عضلات شکم می شوند.

یوگا به بهبود حالت بدن کمک می کند

با افزایش انعطاف پذیری و قدرت، حالت بدن بهتر می شود. یکی دیگر از مزایای یوگا افزایش آگاهی بدن است. به این معنی که در صورت خمیده شدن و قوز کردن، شما سریع متوجه حالت بدن شده و آن را اصلاح می کنید.

یوگا تنفس را بهبود می بخشد

به دلیل تنفس عمیق در حین تمرینات یوگا، ظرفیت ریه و توانایی ورزش افزایش می یابد، اثرات آدرنالین (هورمون استرس) خنثی می شود و در نتیجه موجب تمدد اعصاب وریلکسیشن می گردد. اما یوگا شامل تمرینات هوازی مانند دویدن و دوچرخه سواری نیست.

یوگا یعنی کاهش استرس و افزایش آرامش

حتی پس از اولین جلسه کلاس یوگا، شما قادرید کم شدن استرس را حس کنید. برخی تمرینات یوگا شامل تکنیک های مدیتیشن است که موجب تنفس عمیق، تسلط بر ذهن و توقف صدای ذهن که معمولا به دلیل استرس ایجاد می شود، می گردد.

خصوصیت ضد استرس یوگا یک پاسخ بیوشیمیایی است. کاهش کاتکول آمین ها (هورمون هایی که در پاسخ به استرس و توسط غدد آدرنال یا فوق کلیوی تولید می شوند) و کاهش سطح واسطه های عصبی از جمله دوپامین، نور اپی نفرین و اپی نفرین در نتیجه تمرینات یوگا ، موجب احساس آرامش می شود.

در برخی تحقیقات به ارتباط بین یوگا و افزایش هورمون اکسی توسین اشاره شده است. این هورمون به نام هورمون اعتماد وارتباط مشهور است وموجب افزایش آرامش و بهبود ارتباط با دیگران می شود.

یوگا، تمرکز و خلق وخو

بهبود توانایی تمرکز و خلق وخو از مزایای یوگا به شمار می رود. افرادی که یوگا کار می کنند اغلب خوشحال به نظر می رسند و تمرکز ذهنی خوبی دارند. در تحقیقات اخیر، اثرات یوگا بر افسردگی مورد مطالعه قرار گرفته اند. این اثرات مثبت به دلیل افزایش سطح اکسیژن مغز در نتیجه تمرینات یوگا است.

فواید یوگا برای قلب

یوگا موجب کاهش فشار خون و آرام شدن ضربان قلب می شود که برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون، بیماری های قلبی- عروقی و سکته یک اثر درمانی به شمار می رود. در مطالعات بیوشیمیایی، از یوگا به عنوان یک عامل آنتی اکسیدان یاد شده است که موجب کاهش کلسترول و تری گلیسرید خون و همچنین تقویت سیستم ایمنی می شود.

اثرات یوگا بر بیماری ها

اثرات درمانی یوگا به خوبی مشخص شده اند. این ورزش موجب بهبود بیماری های مزمن از جمله آسم، کمر درد، التهاب مفاصل، بی خوابی و MS می شود.

سایر مزایای یوگا

برخی مطالعات نشان می دهند که یوگا اثرات مثبتی بر یادگیری و حافظه، کند شدن روند پیری، افزایش اعتماد به نفس، بهبود روابط و ارتقای سطح انرژی دارد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۴ ، ۱۵:۴۰
سنسی صفایی

چرا ورزشکاران نباید نوشیدنی سرد بنوشند؟

چهارشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۰۳:۲۶ ب.ظ



 ما باید این نکته را بدانیم که نوشیدنی چه سرد باشد و چه گرم وقتی وارد معده انسان می شود، تا درجه حرارت آن به ۳۷ درجه سانتی گراد نرسد، نمی تواند از معده خارج شود و اگر گفته می شود که ورزشکاران نوشیدنی سرد ننوشند به همین دلیل است.

چون وقتی نوشیدنی سرد باشد مدتی زمان لازم است تا این نوشیدنی در بدن گرم شود و به دمای ۳۷ درجه برسد و بتواند از طریق روده جذب بدن شود.

در کل دمای آب مصرفی برای انسان نباید پایین تر از ۴ درجه سانتی گراد باشد ولی این موضوع برای ورزشکاران کاملا متفاوت است. زیرا این افراد از آب برای لذت بردن استفاده نمی کنند و آن را بیشتر برای تامین آب بدن در طول فعالیت های فیزیولوژیکی نیاز دارند.

بنابراین دمای آب نوشیدنی ورزشکاران به خصوص هنگام انجام مسابقات نه تنها باید بالای ۴ درجه سانتی گراد باشد، بلکه در اغلب موارد دمای آن را بالای ۱۲ درجه سانتی گراد در نظر می گیرند. در واقع ورزشکاران نیاز دارند که آب مصرفی شان در جریان مسابقه به سرعت و با کمترین اتلاف وقت جذب بدن شود تا آب از دست رفته بدن را از طریق تعریق بدن جبران کنند.

همچنین امروزه بر سر اکثر سفره ها آب یخ وجود دارد؛ یعنی آبی که در آن قطعات یخ وجود دارد و عموما دمای آن صفر درجه و یا نزدیک به صفر است و هنگام نوشیدن آن، بدن دچار دگرگونی های شدیدی می شود؛ زیرا دمای بدن انسان به طور طبیعی 37 درجه سانتیگراد است و با نوشیدن آب یخ، در دمای بدن اختلالات ناگهانی ایجاد می شود. اگر چنین حالتی را در یک لیوان بلوری به وجود بیاوریم، بر اثر انقباض شدید، لیوان ترک خورده و می شکند.

از دگرگونی های بدن، یکی به وجود آمدن عطش در انسان و دیگر عرق شدید و در نتیجه از دست رفتن املاح موجود در خون است. مسأله ای که موجب عدم تعادل سدیم و پتاسیم در بدن و تغییرات ناگهانی در معده و در نتیجه، غلظت شیره معده و دگرگونی دمای معده خواهد شد. و این امر باعث می شود صدمه شدیدی به کبد وارد شود. پس بهتر است برای حفظ سلامتی خود، از مصرف آب یخ پرهیز کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۴ ، ۱۵:۲۶
سنسی صفایی

طرز تنفس صحیح هنگام ورزش

دوشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۴، ۰۲:۳۶ ب.ظ





طرز تنفس صحیح هنگام ورزش می تواند انرژی زیادی را برای بدن حفط کند و همچنین بدن را سالمتر نگه دارد در حالی که روش غیر صحیح آن می تواند انرژی زیادی از بدن بگیرد و به سلامت بدن آسیب وارد کند.

فراموش نکنید که البته نوع هوایی که تنفس می کنید نیز بسیار مهم است. هوای تنفس شونده بویژه هنگام انجام تمرینات و حرکات ورزشی می بایست پاک و غیر آلوده باشد.

طرز تنفس صحیح هنگام ورزش

توجه داشته باشید که هنگام تمرینات و فعالیت ورزشی ، تنفس خود را ریتمیک و بصورت منظم انجام دهید . همچنین دقت کنید که تا حد امکان آرامش را حفظ کنید و از تند نفس کشیدن جلوگیری کنید. سعی نکنید تا با دهان نفس بکشید.

البته برای خارج کردن سریعتر هوا می توانید از دهان استفاده کنید، اما برای کشیدن آن اصلا از دهان استفاده نکنید البته در ورزش شنا تنفس از راه دهان منعی ندارد و بلکه لازم است. بکارگیری دهان برای عمل دم باعث می شود تا هوا به حجم نامشخص (زیاد) وارد بدن گردد بدن اینکه فیلتر شود.

بینی با فیلترهایی که در قسمت ورودی خود دارد، هوای دم را پاک سازی می کند. همچنین بینی با حجم کمتری که دارد باعث می شود تا حجم هوای دم کنترل شده و به مقدار مورد نیاز باشد.

تنفس از دهان باعث خشکی دهان و گلو می شود که این موضوع به خشک شدن آب بدن و کسری انرژی کمک می کند.

روش توصیه شده اینست که دم از راه بینی و بازدم از راه دهان انجام گیرد. در این روش البته بهتر است که هنگام کشیدن هوا، دهان کاملا بسته باشد. البته روش دم و بازدم از راه بینی بیشتر توصیه می گردد.

در این حالت دهان در هر دو حالت (دو و بازدم) کاملا بسته است. اما چگونگی تنفس نیز امری بسیار مهم است. برای کشیدن تنفس، نگه داشتن نفس در بدن و بیرون دادن آن مدت زمانی نسبی لازم است تا حرکت ریتمیک حفظ گردد، که این موضوع در هنگام انجام تمرینات امر مهمی است. همانطور که قبلا” نیز اشاره شد، آرامش در تنفس لازم است تا حفظ گردد.

 

روش تنفس درست پس از ورزش

بعد از انجام تمرینات و یا هنگام استراحت بین هر تمرین ، سعی کنید تا به صورت عمیق در روش زیر چند مرتبه تنفس کنید:

اگر برای مثال یک ثانیه را صرف کشیدن نفس عمیق می کنید، چهار برابر آنرا (چهار ثانیه) می بایست برای نگه داشتن نفس در بدن صبر کنید. سپس در زمان دو برابر آن (دو ثانیه) باید نفس را بیرون دهید.

این مدت زمانها بستگی به نوع نفس کشیدن شما دارد ، اما نسبتها می بایست رعایت شوند. یعنی اگر دم دو ثانیه به طول انجامد، نگه داشتن آن باید هشت ثانیه طول کشد و بازدم نیز چهار ثانیه ، این نوع روش تنفس چه برای کسانی که ورزش می کنند و چه کسانی که نمی کنند، در روز سه مرتبه ده باری توصیه می شود. یعنی ده بار صبح، ده بار عصر و ده با قبل از خواب.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۴ ، ۱۴:۳۶
سنسی صفایی

کاتا قلب کاراته است

دوشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۴۷ ق.ظ

کاتا را می بایست اساسی ترین و کاربردی ترین تمرین که در یک فرم سیستماتیک برای دستیابی به روح و قدرت واقعی کاراته بوجود آمده است دانست.

کاتا فلسفه مبارزات مردم مشرق زمین است.

کاتا یکی از الهام بخش ترین تجارب زندگی یک کاراته کا است.

کاتا به خودی خود یک آموزگار دائمی است.

کاتا با روح کاراته کا عجین می شود.

کاتا آرامش روانی را همراه به غلبه بر نفس به ارمغان می آورد.

کاتا هدف معنوی کاراته است.

کاتا راهی برای رسیدن به تکامل تکنیک های فردی.

کاتا کارایی بیومکانیک و توانایی واکنش سریع در وضعیت دفاع از خود را افزایش می دهد.

کاتا را می توان مفهوم عمیق کاراته دانست.

تسلط کامل بر کاتا مستلزم ایمان،سرسختی و کار مستمر و فراوان می باشد.

به عبارتی آنقدر کاتا را تمرین کنید که خود به کاتا تبدیل شوید و این راز رسیدن به نیروی نهانی هنرهای رزمی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۴۷
سنسی صفایی

برنامه بدنسازی رزمی کاران

شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۹:۰۲ ب.ظ

برنامه ای که در زیر ارائه شده برنامه تمرین بدنسازی مخصوص رزمی کاران میباشد که پیشنهاد میگردد در بدو شروع بدنسازی تخصصی رزمی بدین نحوه عمل نمایند . با توجه به اینکه بنیان تمامی رشته های رزمی براساس سرعت و بعد قدرت طراحی شده است لذا اهمیت سرعت در تمرینات رزمی را برای ما محرز میسازد . تمرینات بدنسازی رزمی به ظاهر خیلی ساده میباشند ولی در یکی از سنگین ترین نوع تمرینات بدنسازی هستند که حتی بدنسازان زیبایی اندام بدان اشاره میکنند .

 

مدت زمان تمرین بیست و پنج جلسه (حدود یک ماه)

۱- دوی سرعت ۱۰ دقیقه (تردمیل و یا فضای باز)

۲-  مس گری با چوب 3 ست به مدت هر ست ۱ دقیقه

۳- اسکات با وزنه (وزنه میبایست سبک انتخاب گردد) ۳ ست به میزان هر ست ۴۰ تکرار

۴-  شنای سوئدی ۴ ست که هر ست ۱۰ تکرار(میبایست در اجرای این حرکت ،بدن در یک خط قرار بگیرد)

۵-  بارفیکس دست جم ۴ ست و هر ست ۱۰ تکرار(دستها در زمان پایین آمدن هر حرکت میبایست کاملا صاف گردند)

۶-  فیله کمر ۳ ست ،۲۰ تکرار

۷- درازو نشست ساده ۳ ست ۵۰ تکرار(میبایست کامل اجرا شود)

۸- دوی سرعت ۵ دقیقه

نکته:

  • * در اجرای تمامی حرکات فوق زمان اجرا بسیار مهم میباشد زیرا سرعت یکی از خصوصیات بارز تمرینات بدنسازی رزمی میباشد.
  • * بین هر ست پانزده تا بیست ثانیه وقت استراحت میباشد .
  • * طراحی تمرین فوق به گونه ای انجام شده که نیاز به استفاده از سالن بدنسازی نداشته باشد و با کمترین امکاناتی بتوان آن را اجرا نمود .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۴ ، ۲۱:۰۲
سنسی صفایی


سلولهای عضلانی پس از انجام ورزش و فعالیتهای شدید ، به علت عدم داشتن فرصت کافی برای استفاده از اکسیژن ، در نتیجه مصرف انرژی و سوخت و ساز،” اسید لاکتیک” تولید می کنند. تجمع این ماده در عضلات ، باعث ایجاد درد می شود ، که ممکن است تا ۴۸ ساعت و یا بیشتر آن هم بستگی به سنین افراد ادامه یابد و به تدریج با دفع “اسید لاکتیک”، درد عضلات نیز کاهش یابد.

حال در پاسخ به این سوال که چگونه می توان تولید این ماده را کاهش داد ، می توان گفت با تمرینهای خاصی مانند عادات تغذیه ای مناسب و روشهای خاص ورزشی می توان از تولید این ماده تا حدی جلوگیری نمود.

حائز اهمیت است بدانیم چگونه و چرا “اسید لاکتیک” در عضلات و ماهیچه ها تجمع می یابد؟ به هنگام انجام تمرینات ورزشی، گلوکز یا قند خون ، مورد استفاده و سوخت و ساز سلولهای عضلات قرار گرفته و به یک ماده شیمیایی به نام ” پیرو وات” تبدیل می شود . زمانی که ورزش به آرامی انجام گیرد، اکسیژن کافی به راحتی در دسترس سلول قرار گرفته و ” پیرو وات ” را به دی اکسید کربن و آب تبدیل می کند ، که دی اکسید کربن نیز از طریق شش ها از بدن خارج می شود.

اما در صورتی که ورزش با شدت و سرعت بیشتری انجام گیرد ، برای تبدیل تمام” پیرو وات” به دی اکسید کربن و آب ، اکسیژن کافی در دسترس قرار نمی گیرد و در نتیجه بخشی از پیرو وات ها به اسید لاکتیک تبدیل می شود ، و سبب احساس درد در عضلات شده و مانع از فعالیتهای عادی آنها می شود.

نقش تغذیه و مایعات

توجه داشته باشید باید به هنگام فعالیتهای ورزشی ، از قبل آب کافی مصرف کرده باشید . همچنین به هنگام ورزش و پس از آن از مواد غذایی استفاده کنید که به راحتی قابل هضم و جذب باشند . علاوه بر این ، تغذیه پس از ورزش باید شامل ترکیبات “کربوهیدرات” و “پروتئین” باشد.

نحوه ورزش

انجام تمرینات ورزشی با فاصله های کم ، سبب کاهش تولید” اسید لاکتیک ” خواهد شد . باید برنامه زمانی ورزش را به دو یا سه روز در هفته برسانید . ورزشهای گاه گاهی شامل ورزشهای سخت ، توام با ورزشهای ملایم و متوسط است . بدین ترتیب بدن شما خواهد آموخت که چگونه” اسید لاکتیک” ایجاد شده از ورزشهای شدید را خنثی کند . در نتیجه به هنگام مسابقه های ورزشی، می توانید بدون احساس اثرات منفی” اسید لاکتیک” در ماهیچه های خود ، به مدت طولانی تر ورزشهای سخت تری انجام دهید.

به طور کلی تغذیه خوب، استفاده از مایعات به مقدار کافی و انجام ورزشهای مناسب ورزشی به شما این امکان را خواهد داد ، تا بتوانید بدون اثرات منفی” اسید لاکتیک ” بر ماهیچه ها و محدود شدن فعالیت عادی آنها ورزشهای سخت و شدید خود را انجام دهید.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۹۴ ، ۱۶:۵۹
سنسی صفایی

پذیرش مربی و نماینده ی فعال در سراسر استان

سه شنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۵۲ ب.ظ



در دو بخش آقایان و بانوان


جهت اطلاع بیشتر با شماره تلفن 09186301040 سنسی صفایی تماس حاصل بفرمایید
.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۵۲
سنسی صفایی

ده اصل کلی در مبارزه

دوشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۴، ۰۲:۴۸ ب.ظ


۱ـ یک مبارز به هیچ گروهی تعلق ندارد ، گرچه او برای انجام هنرهای رزمی نهاد یا موسسه ای خاص دارد  اما سعی میکند تا تکنیک هایی را از سایر سبکها برداشت نموده و مجموعه ای مرکب برای خود ایجاد کند .

۲ـ یک جنگجو باید ساده بگیرد ، تکنیکهای او باید بر مهارت های کلی حرکتی وابسته باشد.اگر حرکتی بد و پیچیده انجام شود شکست حتمی است.تکنیکهای ساده که سریعتر و تند تر اجرا میشود او را زنده نگه میدارد .

۳ـ مبارزی که خوب تمرین میکند بهتر میجنگد ، هرچه با تلاشی بیشتر به تمرین بپردازید مبارزه ای ساده تر خواهید داشت.تمرین زیاد تنها باتمرین واقعی در صحنه های برخورد واقعی حاصل میشود و به قول معروف نابرده رنج گنج میسر نمیشود پس هر وقت که خسته شدی فوری تمرین رو ول نکنید .

۴ـ یک مبارزه در لباسی تمرین میکند که با همان نیز مبارزه واقعی دارد ، او باید با لباسی تمرین که میبایست در طی یک مبارزه واقعی پوشیده باشد چه آن لباس  لباس کار باشد جین باشد یا لباس خانه باشد تفاوتی ندارد.اگر عضو تیم است باید با تمام ابزار لازم که در ماموریت حمل میکند تمرین کند .

۵ـ یک مبارز باید دارای وضعیت روحی مثبتی باشد ، او بااین شعارها اشناست گفته هایی که این موضوع را القا میکند که همتای او هرگز تسلیم نمیشود.هر که شهامت دارد پیروز است.

۶ـ یک مبارز انعطاف پذیر است ، در تمرین و مبارزه او هرگز فقط کاری را که دلش میخواهد انجام نمیدهد بلکه خود را با محیط و تغیرات مبارزه وقف میدهد .

۷ـ یک مبارز همه چیز را ارزیابی میکند ، او همواره تکنیک ها و تاکتیک های خود را میسنجد و مسایل را زیر سوال میبرد و به دنبال راهایی میگردد تا اطلاعات خود را افزایش دهد.او هرگز نمیگوید این راه تنها راه چاره است .

۸ـ یک مبارز وضعیت فیزیکی خود را به خوبی حفظ میکند ، اگرچه عقل او نخستین سلاح وی محسوب میشود ولی با این وجود میداند که حفظ ترکیب و تناسب اندام به او کمک خواهد کرد که تکنیکهای خود را به موقع اجرا کند.اعتماد به نفس خود را افزایش دهد و نیروی تبحر خود را تقویت نماید .

۹ـ یک مبارز یک حرفه ای ارام و موقر است ، او ساده باقی میماند.به خود نمی نازد ، او صرفا به مبارزه به عنوان بخشی ضروری در شغل خود مینگرد .

۱۰ـ یک مبارز هرگز تعلیمات خود را متوقف نمیکند ، او همیشه درپی یافتن روشها و تکنیکهای برتر است .


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۹۴ ، ۱۴:۴۸
سنسی صفایی