کن شین کان کاراته استان مرکزی

Ken Shin Kan Karate
کن شین کان کاراته استان مرکزی

۹ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

چند ماده غذایی مخصوص ورزشکاران حرفه‌ای

سه شنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۴۶ ق.ظ

اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید بدون شک مربی‌تان موارد تغذیه‌ای را به شما گوشزد می‌کند و خودتان به خوبی می‌دانید که چه باید بخورید؛ اما ما هم در این مطلب سعی داریم با مروری بر این مواد غذایی تاکید بیشتری روی اهمیت تغذیه‌تان داشته باشیم.

موز: متخصص پتاسیم رسانی

موز سرشار از کربوهیدرات و حاوی میزان زیادی پتاسیم است که برای احیای سلول‌ها و بازگردانی انرژی‌تان لازم و ضروری است. زمانی که ورزش می‌کنید به خصوص زمانی که هوا گرم است انرژی بیشتری از دست می‌دهید و در نتیجه لازم است که به فکر بازیابی انرژی باشید. خوشبختانه موز بهترین میوه برای احیای دوباره‌ی انرژی از دست رفته‌ی شما خواهد بود.

متخصصان توصیه می‌کنند که قبل از شروع جلسات ورزشی بهتر است یک عدد موز (نه نارس و نه کاملا رسیده) میل کنید. موزهایی که کمتر رسیده‌اند حاوی نشاسته‌ی بیشتری هستند و کمتر قند خون را بالا می‌برند. بعد از ورزش یک عدد موز کاملا رسیده را انتخاب کنید. به خاطر اینکه حاوی گلوسیدهای ساده و شاخص گلیسمی بالایی است و به سرعت قندخون تان را بالا می‌برد.

میوه‌های ریز: بمب آنتی‌اکسیدان‌ها

انواع توت‌ها، انگور فرنگی، زغال‌اخته، مورد صحرایی و غیره. تمام این میوه‌های کوچک سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند که با رادیکال‌های آزاد تولیدشده در حین ورزش مقابله می‌کنند. رادیکال‌های آزاد همان مولکول‌های موذی و مخربی هستند که به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند. توجه داشته باشید که این میوه‌ها با وجود آنتی‌اکسیدان بالا حاوی میزان کالری کمی هستند. می‌توانید در فصل تابستان از این میوه‌ها به میزان زیاد استفاده کنید و در فصل‌های دیگر از یخ زده آن‌ها در اسموتی‌ها و غیره استفاده کنید.

مرغ: 100 درصد پروتئین

مرغ مانند تمام انواع گوشت‌های سفید دیگر منبع پروتئین بوده و میزان کالری آن بدون پوست و چربی مشهود کمتر از انواع گوشت‌های قرمز است. مرغ و بوقلمون حاوی پروتئین ضروری برای ساخت فیبرهای عضلانی و ویتامین‌های B مورد نیاز سوخت و ساز پروتئین‌ها و قندهاست. توجه داشته باشید که سینه‌ی مرغ کم کالری‌تر و حاوی زینک بیشتری از ران مرغ است.

عدس: متخصص IG

عدس برای تامین کربوهیدرات‌های مورد نیاز ورزشکاران فوق‌العاده است. باید بدانید که بدن شما نیاز به کربوهیدرات بیشتری نسبت به افرادی که ورزش نمی‌کنند دارد. حبوباتی مانند عدس، نخود، انواع لوبیاها، لپه و غیره علاوه بر کربوهیدرات حاوی میزان قابل‌توجهی پروتئین، فیبرها و مواد معدنی (بیش تر از پاستاها) هستند. این مواد غذایی درعین‌حال شاخص گلیسمی پایینی دارند و قند خون را با سرعت بالا نمی‌برند.

محصولات لبنی: متخصص احیای سلول‌ها

پروتئین‌های محصولات لبنی مانند کازئین و لاکتوزروم باعث احیای سلول‌های عضلانی می‌شوند. بعد از پایان هر جلسه‌ی ورزشی، یک پیاله ماست یا پنیر سفید برای شما فوق‌العاده خواهد بود. بهتر است از محصولات لبنی نیمه چرب استفاده کنید. به خاطر اینکه محصولات لبنی کامل (چرب) حاوی کالری زیادی هستند.

آجیل‌ها: از نوع مواد مغذی

آجیل‌ها همزمان پروتئین، فیبرهای غذایی، ویتامین E و اسیدهای چرب امگا 3 به بدنتان وارد می‌کنند. در نتیجه بهترین گزینه به عنوان میان وعده‌تان محسوب می‌شوند. امگا 3 ها حاوی خواص ضدالتهابی بالایی هستند و از عضلات قلب و غشای سلولی‌تان محافظت می‌کنند. حتی می‌توانید داخل سالادتان نیز آجیل بریزید. فراموش نکنید که بادام، فندق، پسته و روغن کلزا را در الویت قرار دهید.

تخم‌مرغ: پروتئین سیار

پروتئین با آن قد و قواره‌ی کوچکش به راحتی حمل می‌شود و به راحتی نیز آماده‌ی خوردن می‌شود. در واقع تخم‌مرغ منبع پروتئینه‌ی هرکول‌هاست که درعین‌حال تامین کننده ویتامین A و D و همچنین انواع مواد معدنی آن‌ها نیز خواهد بود. شما با خوردن تخم‌مرغ علاوه بر ویتامین‌های ذکرشده فسفر خوبی نیز به بدن خواهید که برای سلامت استخوان‌ها و احیای بافت‌هایتان لازم و ضروری است. زینک موجود در تخم‌مرغ به جریان بهتر خونتان کمک کرده و شما دچار کم خونی و یا کمبود اکسیژن در بافت‌هایتان نخواهید شد. توصیه می‌کنیم که یک تا دو مرتبه در هفته دو عدد تخم‌مرغ میل کنید.

 کینوا و گندم سیاه: هر آنچه از غلات می‌خواهید

کینوا و گندم سیاه جزو جایگزین‌های فوق‌العاده‌ی پاستا و برنج هستند که می‌شود به عنوان غذای گرم یا در سالاد استفاده کرد. از آنجایی که این دانه‌ها جزو غلات مرسوم محسوب نمی‌شود اما بهتر است بدانید که فاقد گلوتن بوده و بسیار زودهضم هستند.


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۴ ، ۱۰:۴۶
سنسی صفایی

برای داشتن شکم صاف ...

شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۴، ۰۱:۴۴ ب.ظ

شکم صاف و داشتن تناسب اندام آرزوی هر کسی است. برای داشتن شکم صاف نیازی به رژیمهای سخت و طاقت فرسا ندارید. این بار بدون رژیم های سخت به شکمی صاف اندامی متناسب دست پیدا کنید.

هر گاه که حرف از شکم صاف و خوش‌ هیکلی به میان می‌آید، همه به فکر رژیم و ورزش‌های سنگین می‌افتیم. در این‌ که داشتن اندام خوب منوط به رعایت رژیم غذایی و تحرک داشتن است، شکی نداریم. اما نکاتی غیر از این موارد هم هست که می‌توانید با رعایت آنها، به هیکلی بهتر و شکمی صاف‌تر دست یابید.

چگونه بدون رژیم های سخت شکمی صاف داشته باشیم؟

برای داشتن شکم صاف، صاف بایستید

ژست شما بیش از آن‌که فکرش را بکنید در هیکل‌تان اثر دارد. هنگامی که قوز نمی‌کنید و صاف می‌ایستید، ناخودآگاه ماهیچه‌های شکم‌تان را درگیر می‌کنید. به این ترتیب قدتان بلندتر به نظر می‌رسد و شکم‌تان هم صاف‌تر می‌شود.

برای داشتن شکم صاف آب بنوشید

هنگامی که آب کافی به بدن نمی‌رسد، بدن احساس خشکی می‌کند و آب زیادی را در خود احتکار می‌کند. به همین دلیل، افرادی که آب نمی‌خورند چیزی حدود دو کیلو در قسمت میان بدن اضافه وزن پیدا می کنند. روزانه حداقل شش لیوان آب بخورید تا به خوش‌اندامی خود کمک کرده باشید.

برای داشتن شکم صاف زمان کافی در دستشویی بمانید

اگر از آن دسته افراد هستید که عجله شدیدی برای خروج از دستشویی دارید، باید بدانید که با این کار ناخواسته به مغزتان پیغام می‌دهید که نیازی به تخلیه کامل نیست و تنها چیزی که اهمیت دارد، سریع ترک کردن آنجاست. این کار را نکنید. تخلیه کامل از جمله عوامل داشتن شکمی صاف است.

برای داشتن شکم صاف خوب بجوید

هر لقمه را حداقل 10 مرتبه بجوید و پس از آن، لقمه را فرو دهید وگرنه معده و روده دچار سوء هاضمه می‌شود. از این گذشته، فردی که تند غذا می‌خورد مقداری هوا هم فرو می‌دهد که به باد کردن معده و بزرگ شدن شکم منجر می‌شود.

برای داشتن شکم صاف پروبیوتیک بخورید

خوراکی‌های حاوی پروبیوتیک ( روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتریها است. بسیاری از این باکتری‌ها برای گوارش بهینه غذا مفیدند. دسته‌ای از این باکتریها که به باکتریهای پروبیوتیک معروف هستند، علاوه بر کمک به گوارش، مولکولهای پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامینها و آنتی بیوتیکهای مختلف را تولید می‌کنند که برای بدن مفید می‌باشد. منبع باکتری‌های پروبیوتیک لبنیات و میوه‌ها هستند ) به هضم غذا و در نتیجه خوش‌اندامی شما کمک می‌کنند. ماست، آبدوغ، ترشی کلم، کفیر، موز، گوجه‌فرنگی، سیر، پیاز و مارچوبه دارای پروبیوتیک هستند. مصرف آنها را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

برای داشتن شکم صاف راه بروید

روزانه نیم ساعت پیاده‌روی به روند لاغری و مسطح شدن شکم کمک می‌کند. مسیری مناسب را برای خود در نظر بگیرید و هر روز این مسیر را پای پیاده طی کنید. به‌طور کلی از بی‌تحرکی بپرهیزید و تا سرحد امکان برای ساعت‌های متمادی روبه‌روی کامپیوتر و تلویزیون ننشینید.

برای داشتن شکم صاف آدامس نجوید

جویدن آدامس موجب قورت دادن هوا و پف کردن بدن می‌شود. آدامس را کنار بگذارید و اگر می‌خواهید طعم دهانتان تازه‌تر شود، کمی نعناع بجوید.

برای داشتن شکم صاف آرام باشید

استرس را کنار بگذارید. روزانه دقایقی را در وان پر از آب ولرم یا زیر دوش آب سرد بگذرانید، موسیقی ملایم گوش کنید و استراحت کافی داشته باشید تا فشارهای روحی از وجودتان کنده شوند. استرس موجب سوءهاضمه و همچنین افزایش هورمون کورتیزول می‌شود که چاقی شکمی را به همراه خواهد داشت.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۴ ، ۱۳:۴۴
سنسی صفایی

انواع خستگی و علتهای آن

شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۷ ب.ظ

بطور کلی دو نوع خستگی وجود دارد 1- خستگی هوازی 2- خستگی غیر هوازی.

خستگی هوازی نوعی از خستگی است که در اثر فعالیتهای هوازی بوجود می آید و علل آن بشرح زیر است:

-  کم شدن سطح گلوکز خون در اثر فعالیت که در نتیجه کمبود گلیکوژن کبد و عضله است.

-  کم شدن آب بدن بعلت بالا رفتن سطح متابولیسم و عمل تعریق

-  کم شدن نمک بدن

-  افزایش حرارت بدن

-  عدم توازن بین یونهای سدیم و پتاسیم

-  و بالاخره کاهش بازده قلب به علت افزایش نیاز اندامها، که در هر ضربه قادر نیست خون کافی به اندامهای بدن برساند ، نمونه خستگی هوازی را می توان در دوهای ماراتن و ده هزار متر مشاهده نمود.

خستگی غیر هوازی: نوعی دیگر از خستگی است که در اثر فعالیتهای غیر هوازی بوجود می آید . علل آن عبارتند از:

-  کمبود اکسیژن

-  زیاد شدن حالت اسیدی خون که در اثر بالا رفتن مقدار اسید لاکتیک می باشد. این اسیدی شدن خون سبب بوجود آمدن اختلالاتی در امر انقباض عضلانی می گردد ؛ بدین ترتیب که ماده ای را که در انتهای سیناپس های عصبی ترشح می شود( استیل کولین)، تحت تاثیر قرار می دهد و چون این ماده در عمل انقباض نقش مهمی دارد کارش مختل گشته، انقباض بخوبی انجام نمی گیرد.

-  کمبود مواد قندی و کاهش آن در اثر فعالیت و ندادن استراحتهای حساب شده در جهت ترمیم PC – ATP از دست رفته در فعالیتهای شدید و کوتاه مدت. نمونه خستگی غیر هوازی را می توان در کشتی بخوبی مشاهده نمود.

در مورد علائم ظاهری خستگی باید گفت که کبود شدن پوست بدن ، افزایش حرارت، احساس درد، کوفتگی و تشنگی از علائم مشخصه خستگی است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۴ ، ۱۲:۵۷
سنسی صفایی


استراحت :

تا چند روز بعد از آسیب دیدگی یک مفصل، عضله یا لیگامان شما باید استراحت خوبی در آن ناحیه داشته باشید. مدتی بعد از استراحت( 2- 5 روز بعد از آن) می‏توانید حرکات کاملا آهسته و آرام را انجام دهید و توجه کنید که از عضو آسیب دیده حین تمرین همچنان محافظت مناسبی به عمل آورید. تمرینات شما نباید بیشتر از آستانه درد بروند. در بعضی از موارد ممکن است شما به وسایل کمکی احتیاج پیدا کنید. این وسایل بسته به نقطه آسیب دیده و شدت آسیب می‏توانند متفاوت باشند. بهترین نوع از وسایل کمکی توسط متخصصین ارتوزیست و پروتزیست طراحی و ساخته می‏شوند. این وسایل مختص شخص شما است و با شرایط بدنی شما هماهنگ خواهند بود.

در حین انجام حرکات آرام مقدار بارگذاری و فشار وارده مهم است. زمانی که شما عضوآسیب دیده ای دارید تحرک زود هنگام بسیار برای شما مفید است( البته تنها طبق نظر و زیر نظر متخصص تمرین یا پزشک ورزشی). بارگذاری تدریجی سبب افزایش بهبود در منطقه آسیب دیده خواهد شد و همچنین از زیاد شدن زمان بازگشت به میادین ممانعت خواهد کرد.

سرما:

قرار دادن یخ بر روی منطقه ملتهب به روند درمان کمک خواهد کرد. قرار دادن یخ همچنین باعث کاهش درد در آن منطقه می‏شود. متخصص تمرین می‏تواند کمک کند تا بهترین الگوی یخ گذاری را بشناسید.

فشار:

حین قرار دادن یخ شما می‏توانید با استفاده از بانداژ فشار مناسبی را بر منطقه آسیب دیده اعمال کنید. برای این کار بانداژهای سرما نیز کمک کننده اند که هم فشار مناسب و هم سرما به ناحیه آسیب دیده اعمال می‏کنند.

بالا بردن:

مچ یا زانویی که آسیب دیده را می‏توان روی بالشت با متکا قرار داد تا بالاتر از سطح قلب قرار گیرد. همینطور اگر قسمتی از دست شما آسیب دیده است باید دست را کاملا بالاتر از سطح قلب نگه داشت تا پزشک معالج نظر خود را اعلام کند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۴ ، ۰۸:۱۳
سنسی صفایی








۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مهر ۹۴ ، ۱۴:۵۵
سنسی صفایی



کلاس داوری RA  و ممتاز سبکهای آزاد فدراسیون کاراته  با مدرسی سرپرست شورای داوران فدراسیون کاراته دکتر شیهان علی اکبر قاسمی در تهران برگزار گردید .

شورای داوران سبکهای آزاد فدراسیون کاراته نتایج آزمون داوری RA  ممتاز را که 7 مرداد ماه در تهران برگزار شد را اعلام کرد.

احمد شقاقی نایب رئیس فدراسیون کاراته و رئیس سبکهای آزاد در همین ارتباط به روابط عمومی فدراسیون کاراته گفت: در این دوره 28 داور شرکت داشتند که 19 نفر از این داوران موفق به کسب نمره قبولی شدند.

وی افزود: این افراد در مسابقات سبکهای آزاد قضاوت خواهند کرد.

شقاقی گفت: دور دوم کلاس آزمون داوریRA  ممتاز به زودی برگزار خواهد شد که زمان آن را اعلام خواهیم کرد تا کسانی که موفق به شرکت در این دوره نشدند در دوره بعدی برای ارتقاء حضور یابند.

وی ادامه داد: از میان داوران پذیرفته شده در اعزام های برون مرزی تیم ملی سبکهای آزاد استفاده خواهیم کرد.

اسامی پذیرفته شدگان بدین شرح است:

حسین مجرد- سیف اله جلالوند- ودود مجرد- سید خسرو مدنی- احسان مقدم-  جمال بهجتی- علیرضا فلاحتکار- علی کوثر صفایی تبار- حمید نامدار شاهی-  احمدعلی ابوالحسنی- سیدضیاء دهقان- محمدرضا نعیم- مسعود نجفی- علیرضا خیری- حمید طلوعی فر- حسن مجرد- غلامرضا فرهادی- بهروز خصالی-حمید درودیان.

.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۴ ، ۲۲:۰۱
سنسی صفایی

کلیپی زیبا از مبارزات کاراته غیر کنترلی

شنبه, ۴ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۲ ب.ظ

http://s6.picofile.com/file/8214128400/karateh_.mp4.html

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۹۴ ، ۱۲:۳۲
سنسی صفایی

فواید حرکات کششی

چهارشنبه, ۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۵ ب.ظ

حرکات کششی در ورزش و برنامه های تمرینی کششی دارای فواید مهم و زیادی است که به معرفی آن های می پردازیم. طرفداران تمرینات کششی مقالات و کتاب های متعددی را در مورد اثرات مثبت برنامه های کششی، منتشر کرده اند. این مولفین احساس می کنند که برنامه های کششی در ابعاد مختلفی مزیت دارند. در طب ورزشی، کشش برای پیشگیری از آسیب و بهبود اجرا توصیه شده است.

همچنین برنامه های کششی در توانبخشی برای بازیافتن دامنه حرکتی و پیشرفت کلی عملکرد استفاده می شود. یکی از محققان به نام دوریس (Devries)، کشش را به صورت شیوه ای برای کاهش کوفتگی پس از فعالیت توصیه کرده است. کشش حتی به عنوان روشی برای ارتقا سلامتی عمومی مد نظر می باشد و معمولا برای گرم کردن و آماده سازی استفاده می شود. اگر کششی به درستی انجام شود، فواید بیش از افزایش قابلیت انعطاف پذیری خواهد داشت. که این فواید به شرح زیر می باشد.

1- افزایش آمادگی جسمانی

2- افزایش توان فراگیری و انجام حرکات مهارتی

3- افزایش آسودگی چه به لحاظ روانی و چه به لحاظ جسمانی

4- کاهش خطر ایجاد آسیب مفصلی، عضلانی و تاندونی

5- کاسته شدن از شدت درد عضلانی

6- کاهش تنش عضلانی

7- کاهش دردهای دوران قاعدگی در زنان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مهر ۹۴ ، ۱۲:۳۵
سنسی صفایی

فیزیولوژی کربوهیدرات ها در برنامه های ورزشی

چهارشنبه, ۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۹ ب.ظ

کربوهیدرات ها در رژیم غذایی ورزشکاران باید تأمین کننده ۵۵ درصد از کل انرژی دریافتی باشند. این مقدار انرژی، حد اعلای استانداردهای توصیه شده توسط متخصصان تغذیه است که میزان انرژی تأمین شده توسط کربوهیدرات ها را بین ۴۵ تا ۶۰ درصد کل انرژی دریافتی پیش بینی می کنند. پایین آوردن مصرف کربوهیدرات ها به کمتر از ۵۰ درصد کل انرژی دریافتی بدون زیان نیست.کربوهیدرات ها یک منبع تأمین کننده اساسی انرژی برای کارهای سنگین ورزشکاران است، زیرا با مقدار مساوی اکسیژن به کار رفته برای سوخت، کربوهیدرات ها نسبت به پروتیین ها و چربی ها ۱۰درصد بیشتر انرژی تولید می کنند.

در حقیقت، کربوهیدرات ها مواد مغذی انرژی زای اصلی در فعالیت هستند و رژیم های غذایی فقیر از نظر کربوهیدرات، به دلیل ناکافی بودن ذخیره گلیکوژن موجب کاهش توانایی بدنی می شوند. اگر کربوهیدرات به مقدار کافی خورده شود، می توان حتی عضلاتی را که شدیداً از گلیکوژن تخیله شده اند، در ظرف بیست و چهار ساعت به قدر کافی پر کرد و با یک رژیم پرکربوهیدرات (۷۰ درصد کالری از کربوهیدرات) می توان میزان گلیکوژن عضلات را در طول تمرینات به حد اولیه رساند.

شب قبل از مسابقات

هوگار و گرینبرگ دریافته اند، افرادی که موادغذایی کربوهیدراتی بیشتری مصرف کرده اند ۲۵ درصد راندمان بالاتر و توانایی بدنی بهتری داشته اند چون ذخیره اولیه گلیکوژن یا تخلیه آن در تارهای مختلف عضلانی سرعت متفاوتی دارد و افزایش مقدار کربوهیدرات رژیم می تواند روی ذخیره اولیه گلیکوژن اثر بگذارد. از این رو با افزایش سطح ذخیره گلیکوژن، عضله دیرتر خسته می شود. افزایش نسبت کربوهیدرات به کل کالری دریافتی باعث بهبود عملیات ورزشی می شود. کربوهیدرات های مرکب مانند میوه ها، دانه های مختلف، غلات و حبوبات برای سنتز مجدد گلیکوژن لازم هستند و مصرف زیاد این مواد در زمان استراحت پیش از مسابقه ضروری است.

بهتر است ورزشکاران شب قبل و صبح روز مسابقات به عنوان قند، فروکتوز مصرف کنند. چون نه تنها باعث تحریک کمتر در ترشح انسولین می شود، بلکه موجب ذخیره بیشتر و بهتر گلیکوژن می شود. هنگام مسابقات، ثبات و حفظ قند خون ضروری است، به نظر می رسد بهتر است از گلوکز استفاده شود که دارای جذب انتخابی و سریع است.

پس در نهایت یک ورزشکار دو روز قبل از مسابقه باید کربوهیدرات های مرکب مانند میوه ها، دانه های مختلف، غلات و حبوبات بیشتر از معمول مصرف کند و باید در صبحانه (یا وعده غذایی که۶ ساعت قبل از مسابقه است) مخلوطی از پروتیین وکربوهیدرات و چربی کم مصرف کند و تا یک ساعت به شروع مسابقه مقدار متوسطی غذاهای کربوهیدراتی ساده و پیچیده مثل شیرینی و کیک با چای بخورد و در حین یک مسابقه طولانی، آب میوه های شیرین شده برای تجدید آب و قند از دست رفته مصرف کند . این رویه موجب افزایش قوا و تعادل بیشتر قند خون و اجتناب از کمبودها می شود .

کربوهیدرات ها به دو گروه تقسیم بندی می شوند:

۱) کربوهیدرات های ساده

۲) کربوهیدرات های پیچیده

کربوهیدرات های ساده که اغلب با عنوان قندهای ساده معروفند، حاوی فروکتوز، ساکاروز و لاکتوز هستند. میوه ها مانند انبه و موز منابع غنی کربوهیدرات ها هستند. بهترین راه برای دریافت کربوهیدرات ها خوردن میوه ها و سبزیجات است.

سبزیجات و میوه ها غنی از کربوهیدرات ها هستند، مخصوصا اگر به صورت خام خورده شوند.

سبزیجات تازه حاوی ۷۰ درصد آب، ۵ درصد پروتیین و چربی و ویتامین و ۲۵ درصد نشاسته و قندها است. توصیه می شود که در یک رژیم غذایی سالم، مواد غذایی کربوهیدرات دار وجود داشته باشد.

برای دریافت سالم و کافی کربوهیدرات ها به افراد توصیه می شود که ماده غذایی را به شکل طبیعی خود مصرف کنند، بدین ترتیب که به جای آب پرتقال، خود پرتقال را بخورند. نوشیدن آب میوه های کنسرو شده که به آن ها قندهای مصنوعی اضافه شده است و در واقع فرم طبیعی کربوهیدرات ها نیستند، مناسب نیست. خوردن سبزیجات خام خیلی بهتر از مصرف سبزیجات پخته است، مانند اسفناج که اگر به صورت خام خورده شود، فواید آن برای بدن خیلی بیشتر خواهد بود. بهترین ویژگی کربوهیدرات ها این است که خیلی سریع انرژی آزاد می کنند. از طرفی اگر این انرژی به مصرف نرسد، فورا به چربی تبدیل می شود. به خصوص کربوهیدرات های تصفیه شده و کم ارزشی که در تنقلات وجود دارند، بیشتر و سریع تر به چربی تبدیل می شوند.

پس باید کربوهیدرات ها، بر اساس وزن و نیازهای افراد مصرف شوند. فردی که اضافه وزن دارد، باید مقدار کربوهیدرات مصرفی خود را کنترل کند، زیرا اگر این کربوهیدرات ها نسوزند و به مصرف نرسند، تبدیل به چربی شده و منجر به اضافه وزن بیشتر می شود.فرآورده های تصفیه شده مانند بستنی، آبنبات ها، کلوچه ها، شیرینی ها و شکلات ها دارای کربوهیدرات های مصنوعی هستند که مصرف آن ها توصیه نمی شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مهر ۹۴ ، ۱۲:۱۹
سنسی صفایی